Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av #27
robbaxxxx skrev:Knappen satt där när jag köpte bilen och ägaren innan har inte gjort någonting åt dimljusen
Är det inte knappen till dimljuset bak??
Användarvisningsbild
av Taxen47
Jag har en tidig 95:a och jag fick detta när jag köpte en komplett sats.
Bild

Följde med ett litet grått relä som skall sitta på det svarta kontaktstycket på knappkabeln.
Sitter det en kontakt från dimljuskabeln som skall ihop med grön/orange kabel vid vä.huvlås?
Jag hade bara fördraget med den kabeln från låset in till kupén.Stor gul kontakt vilande under panelen.
Står det inget om en lös svart kabel som skall in i kontakten?
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Nej det står ingenting, bilderna jag la ut var på ett kit jag med gamla dimljuset från 92-94 så mycket är olika så vi kan egentligen skippa instruktionen, jag har ju en 97 alltså senaste, så allt kanske är fördraget?Men jag har även endast ett par r dimljus liggande med bara fästen som jag ska koppla in, bara jag får dom att lysa. Är totalt såld på detta men om vi antar att ingenting på bilen är rört angående dimljuskablaget, då kanske någon som har en årsmodel med exakt samma dragning som mig kan ge mig en guide vad som bör eftermonteras=) Eftersom det är en sen model kan man ju anta att mycket är fördraget och möjligtvis något relä saknas någonstans, vad vet jag?

Tack för info hittils!;)
Användarvisningsbild
av ketto
Eftersom allt är fördraget i din bil så behövs endast dimljus, 2 relän och knappen!

Hade för mig att de räckte för mig!

De GRÖNA relät är egentligen inget relä men ser ut som ett! Den kallas för JUMPER och ska ha 3 piggar för att anslutas i reläcentralen! Dom 3 piggarna är ihopkopplade...

De andra relät ser ut som ett extraljusrelä i stort sett, ska monteras högst upp till vänster i reläcentralen! Det GRÖNA längst ner till höger tror ja de va!

Ja använde mig av ett J relä, återfinns i lådan där vanliga säkringarna sitter, kolla på en sån så fattar du va ja menar! Skaffa en sån!
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Så jag kan gå till Volvo och fixa dessa 2 "relän" och plugga in dem sedan kommer mitt dimljus att fungera?

Sen finns det inga relän under locket i motorutrymmet där säkringarna sitter, kan någon länka vilket relä jag ska köpa, kanske finns på biltema så man slipper volvo.. sen den andra saken också
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ketto är helt rätt ute.

Monterade dimljus i en 850 -96

Montera dimljusknappen på vänster sida om ratten, finns ett kontaktstycke där som passar (bort med panelen under ratten så du kommer åt)
Montera ett grått relä enlig bild vänster sida högst upp, reläna på bilden återfinns ovanför pedalerna, trångt som fasen..
Bild

När jag köpte dimljusen följde det med 2 pluggar , använde bara det ena, som ketto säger tror jag det monterades längst ned till höger, samma reläcentral som tidigare

Mvh Kalle
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Jag har bara köpt ett par R dimljus från blocket och har ingenting i princip, har även ett dimljuskit för äldre 850 liggandes i en låda, men den satsen är för det första inte komplett och finns inte något mer i den lådan än i princip strippor gamla modellen av dimljus oanvända och ett papper.. så vi kan glömma den satsen, så utgå från att jag köpt ett par r dimljus utan någon sats som ska in på en stock 97

Ärligt talat är detta det första jag inte alls fattar mig på, så ifall ni kan skriva exakt allt jag behöver och sedan art nummer, står ju art. nr på alla saker i princip =)

Tackar!!:D
av *pettson*
Kanske enklare att ta upp det med reservdelsdisken? Dom lär ha skissen på allt du behöver. Och gällande artikelnr samt priser.
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Det var i reservdelsdisken jag frågade, jag fick svaret att ett relä behövde bytas ut mot ett som sitter där nu ("-som det verkar", sa han), reläet skulle kosta 64kr men jag blir så osäker när många här på forumet pratar om flera relän..

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]