Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av speedo
Min volvo 945 1991 gick som en klocka igår. Körde långsträcka då jag var och jagade. kom hem och åkte med tjejen och handlade.
Imorse när jag skulle starta den som gick den ej igång. Går bara runt på startmotorn. Bilen har både gnista och bensin.
Kan ej finna några felkoder. Testat alla möjliga felsökningar. Bilen gick igång en vända och gick som vanligt efter att jag läst av denna felsökning:

Diagnos av bränslesystemet:

Slå på tändningen.

Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.

Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för test av diverse givare.

Vid givar testerna så skall diagnosdosan visa rätt kod, visas ingen kod tyder det på fel i givaren.

Öppna gasspjället ca 40-60%, visar diagnosdosan bekräftelsekoden 3-3-2 för att indikera att tomgångsbrytaren har öppnat.

Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-2. Släpp spjället.

Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).

Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 3-3-1.

(Om du har automat, annars nästa steg) Lägg i 'D' Driven och sendan 'P' Park. Om givaren fungerar så visar diagnosdosan 1-2-4.

(Om du har AC, annars nästa steg) Slå på luftkonditioneringen. Om givaren för AC (ac aktiverat) fungerar så visar diagnosdosan 1-1-4. Om givaren på ACns kompressor fungerar så visas även koden 1-3-4.

Slå av tändningen för att avluta givar testet.

Efter att jag stängt av och försökt starta igen så var bilen heldöd. Några idéer?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vore bra om du tar ut felkoder också, det du gjort är diagnoser av vissa komponenter. Kan i och för sig vara bra men felkoderna kan ge en del info också. Startar bilen när den fått stå ett tag?

Mvh GK
av generator
Jag har haft samma problem. Den gången var det en bränslereläet. Jag en dålig lödning löddes om alrernativet var att skaffa ett nytt.
av speedo
Får ej ut några felkoder ur bilen. Det som gör det krångligt. Bensinfiltret är bytt för 600 mil sen. Ska nog börja att kontrollera bensinrelät lite nogrannare. Det tickar rätt hårt vid omvridning på nyckeln. Ska det göra det?
av speedo
Bränslerelät är bytt. ingen skillnad. Bilen har både gnista och bensin fram till motorn. Inte ens en tendens till att starta. Vi har även bytt nån elektronikdel bakom luftmassemätaren som sitter i chassiet på vänster sida. Motorn är en 230bf. Startar fortfarande inte. Behöver lite idéer gott folk.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
speedo skrev:Får ej ut några felkoder ur bilen. Det som gör det krångligt. Bensinfiltret är bytt för 600 mil sen. Ska nog börja att kontrollera bensinrelät lite nogrannare. Det tickar rätt hårt vid omvridning på nyckeln. Ska det göra det?
Skall jag tolka det som att du bara får ut 1-1-1 eller får du inte ut något som helst? Har du kollat det s.k. avstörningsreläet som sitter vid expansionskärlet, det påverkar spridarna.

Mvh GK
av speedo
Jag får ut 1-1-1 enbart. Skall testa att byta Vevaxellägesgivare imorgon.
Både bensin och gnista men kan ju vara Vevaxellägesgivare ändå.
Grymt konstigt som sagt. Måste ju vara någon givare eller nåt som är defekt.
av speedo
Nu är Vevaxellägesgivare bytt utan bättre resultat. Detta är grymt konstigt. Jag kan lura igång bilen genoma tt köra feltest på spridare och filter genom att trycka tre gånger med mellanrum när kontakten är inkopplad på felsökning av bränsle. Då puffar motorn in lite bränsle och står någon och är med på gasen samtidigt som bilen hostar till så får man igång den. Kört den 1,5 mil utan problem. Kommit hem och stängt av och försökt starta den igen. Stendöd. Inga felkoder visas. får bara 1-1-1.
Nån som varit med om något liknande förut?

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]