Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du bara ett stift så mäter du på fel givare, du har mätt på den som går till instrumentet. Du skall mäta på den som skall sitta under 3:ans insug, man räknar från kylaren och bakåt.

Mvh GK
Nu börjar jag bli förbannad på bilen. Nu går han knappt o köra...
Var ute o lekte lite på grusvägar, körde inte direkt hårt men brände igenom lite pölar och då började bilen gå dåligt direkt... som vanligt tänker jag och håller lite mer varv än vanligt, och det löser sig. Efter det går han som vanligt igen. Kör väl 1 mil grusväg och stänger sedan av bilen.
Starta bilen efter en stund och märker att han går väldigt konstigt, lågt varvtal och totalt orkeslös, gasar lite så försvinner de snabbt, kör sedan bilen till stan ca 1 mil och stannar utanför macken.
Står där 10 min ungefär innan de är dags att åka hemåt, startar som vanligt och åker 10m, svänger sedan ut på stora vägen och känner hur bilen knappt svarar på gasen och hostar sig framåt, håller nästan på och dö mellan växlarna.
Stannar en bit bort och då försvinner de ganska fort när jag låter bilen stå på tomgång.
Lyckas sedan köra hem den 1km.

Väl hemma stänger jag av den och låter den stå i 5 min. Går sedan ut för att felsöka och startar bilen igen, efter 3 sek börjar han bluddra och knappt hålla sig igång för att sedan blöddra och dö, vissa gånger lyckas den få igång tomgången precis innan den håller på o stanna sen går han bra 2 sek och börja blöddra likadant igen tills den stannar. På något konstigt vis har sterion också blivit konstig, hög volym när jag startar varje gång även fast jag ställer den i 0 innan jag stänger av bilen..

Testade rycka LMM och då får han rätt bra tomgång men stendör när jag gasar.
Ska tillägga att ja inte får några felkoder eller varningslampor.
VolvoSebastian skrev:Nu börjar jag bli förbannad på bilen. Nu går han knappt o köra...
Var ute o lekte lite på grusvägar, körde inte direkt hårt men brände igenom lite pölar och då började bilen gå dåligt direkt... som vanligt tänker jag och håller lite mer varv än vanligt, och det löser sig. Efter det går han som vanligt igen. Kör väl 1 mil grusväg och stänger sedan av bilen.
Starta bilen efter en stund och märker att han går väldigt konstigt, lågt varvtal och totalt orkeslös, gasar lite så försvinner de snabbt, kör sedan bilen till stan ca 1 mil och stannar utanför macken.
Står där 10 min ungefär innan de är dags att åka hemåt, startar som vanligt och åker 10m, svänger sedan ut på stora vägen och känner hur bilen knappt svarar på gasen och hostar sig framåt, håller nästan på och dö mellan växlarna.
Stannar en bit bort och då försvinner de ganska fort när jag låter bilen stå på tomgång.
Lyckas sedan köra hem den 1km.

Väl hemma stänger jag av den och låter den stå i 5 min. Går sedan ut för att felsöka och startar bilen igen, efter 3 sek börjar han bluddra och knappt hålla sig igång för att sedan blöddra och dö, vissa gånger lyckas den få igång tomgången precis innan den håller på o stanna sen går han bra 2 sek och börja blöddra likadant igen tills den stannar. På något konstigt vis har sterion också blivit konstig, hög volym när jag startar varje gång även fast jag ställer den i 0 innan jag stänger av bilen..

Testade rycka LMM och då får han rätt bra tomgång men stendör när jag gasar.
Ska tillägga att ja inte får några felkoder eller varningslampor.

Nu har jag snabbläst lite i tidigare i inlägg både från mig och andra..du verkar ha exakt samma fel som på min, vad jag läst är stift, tändkablar, fördelarlock bränslepump å det bytt.... men drar man ur LMM på min går den å köra men det går trögt, min funkar felfritt.. kollade i luftslangen bakom LMM å där var det fult med olja å det ska det int vara så ja torkade ur å gjorde rent, sen bytte ja tändstiften å det å då gick den bra... kolla det du med om du int redan gjort det... jo jag fick även kolla bränslepumpen bak..
tobberebel skrev:Nu har jag snabbläst lite i tidigare i inlägg både från mig och andra..du verkar ha exakt samma fel som på min, vad jag läst är stift, tändkablar, fördelarlock bränslepump å det bytt.... men drar man ur LMM på min går den å köra men det går trögt, min funkar felfritt.. kollade i luftslangen bakom LMM å där var det fult med olja å det ska det int vara så ja torkade ur å gjorde rent, sen bytte ja tändstiften å det å då gick den bra... kolla det du med om du int redan gjort det... jo jag fick även kolla bränslepumpen bak..
Det konstiga var att nu imorse igen gick han som han skulle, men nu i eftermiddag igen började han blöddra men det försvann på några minuter.
Bilen får bra tomgång med LMM urkopplad men nuddar ja gasen vill han bara dö.
Var någon som sa till mig att det kunde vara igensatt i katen, bilen stinker och ryker ganska bra iofs men har svårt att tänka mig att de skulle vara felet.

Återkommer om en stund när jag kollat luftslangen!

Edit: Var fint i slangen också..

Konstigt det här men det började när ja bytte det där förbannade bränslefiltret...
VolvoSebastian skrev:
tobberebel skrev:Nu har jag snabbläst lite i tidigare i inlägg både från mig och andra..du verkar ha exakt samma fel som på min, vad jag läst är stift, tändkablar, fördelarlock bränslepump å det bytt.... men drar man ur LMM på min går den å köra men det går trögt, min funkar felfritt.. kollade i luftslangen bakom LMM å där var det fult med olja å det ska det int vara så ja torkade ur å gjorde rent, sen bytte ja tändstiften å det å då gick den bra... kolla det du med om du int redan gjort det... jo jag fick även kolla bränslepumpen bak..
Det konstiga var att nu imorse igen gick han som han skulle, men nu i eftermiddag igen började han blöddra men det försvann på några minuter.
Bilen får bra tomgång med LMM urkopplad men nuddar ja gasen vill han bara dö.
Var någon som sa till mig att det kunde vara igensatt i katen, bilen stinker och ryker ganska bra iofs men har svårt att tänka mig att de skulle vara felet.

Återkommer om en stund när jag kollat luftslangen!

Edit: Var fint i slangen också..

Konstigt det här men det började när ja bytte det där förbannade bränslefiltret...

Det var precis så på min när ja med bytte filter och pump, min kompis sa det kan ju vara luft i bränslesystemet har du kollat så alla slangar sitter åt riktigt? kollat slangen fram vid motorn? fast om det bara är ibland kan det ju int bara vara ibland som det är luft i systemet... jag minns att min gick hackigt å ryckigt men då bytte ja tändstift och kablarna å då gick han en vecka sen började det igen å då bytte ja fördelarlocket samt drog ur LMM å kollade i slangen bakom å fann oljan i.... så ja gjorde rent å körde en runda å gasade ganska mkt sen satte ja i LMM igen å körde en tur å gasade mkt.... sen gick den bra igen.. sendess har den funkat felfritt.. har även kollat pumpen bak samt bränslerelät.. kollade även säkringarna.....men vet du om det är jord till brännslepumparna? kanske den som får dålig kontakt?
Nollställ felkoder genom att ta bort batteriets minuspol någon minut. Sedan kör du en vända och tar ut felkoder så att vi får något att jobba med.

Mvh GK
Några felkoder får jag inte trots att bilen knappt går att köra, har kollat det varje gång men endast 1-1-1 blinkar. Testat att nollställa men fortfarande inga.

Tog ner korgen till bränslepumpen under och gjorde rent kontakter och isolerade in dem, men gav ingen skillnad det heller.

Testade rycka LMM idag igen men nu gick han likadant som innan dvs ingen skillnad med eller utan LMM inkopplad. Blöddrar lika mkt ändå.
Bytt både tändkablar och tändstift, även gått igenom fördelare och rotor men är inget fel där.

Var ute o körde idag, kom 15 m innan han började hosta, stannade en stund och fortsatte ner till macken utan problem. Stängde av bilen och startade den igen och då kan han knappt hålla tomgång, svarar knappt på gasen utan bara hostar och rycker när jag gasar, går inte att köra bilen helt orkeslös nästan.
Går över efter 10 min och kan åka hem som vanligt, börjar igen när jag backar upp bilen på infarten...

Börjar lukta om bilen samtidigt, oförbrända avgaser typ. Tänkte om det kan ha nåt med Lambda sonden eller tändmodulen?
Kan de vara bränslerelät som gett sig?
Vore det lambdasonden borde det bli felkoder. Har du någon möjlighet att testa med en annan bränslebox.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Vore det lambdasonden borde det bli felkoder. Har du någon möjlighet att testa med en annan bränslebox.

Mvh GK
Jo ja tycker ju att den borde ge felkod men man vet ju aldrig. Har tyvärr ingen annan bränslebox men en tändbox har jag liggandes.
Tycker det här börjar bli riktigt jobbigt då jag behöver bilen...
Ska testa om man kan mäta på tändmodulen imorgon.
Du kan ju titta på bränslereläet också. Två möjligheter finns då, öpnna reläet och löda om lödningarn eller bara byta ut det. Kostar 199:- på Biltema.

Mvh GK

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]