Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallessida
Fått Felkod P0410 - är luftpumpen...

varit på verkstaden med problemet i våras och dom bytte den, tack och hej 4000kr... dock har problemet kommit tillbaka nu , och kan tillägga de inte kommer ofta, innan kom de var 10e mil typ, nu går de flera hundra mil emellan... men som sagt verkstaden säger nej den är trasig för den har sugit in smuts och då har den gått sönder och måste bytas (jag måste köpa en ny), men tycker de verkar som skitsnack för de är inte länge den pumpen är igång... och suger den ner smuts, vad gör då inte insuget till motorn... notera att luftburken osv är hel och fin...
vet den sitter illa till på 850, och kör du mycket i vattenpölar så blir de som en swimmingpool i den pumpen och den pajjar...
OM nu pumpen är trasig som dom påstår, borde inte felkoden komma tillbaka fortare då?
Läste att säkringen kan gå om den har för mycket motstånd pumpen så ska kika säkringarna sen... nån som vet vilken säkring den går på redan nu? men hade den gått tycker jag att koden borde komma direkt efter jag nollat den?
av Henke3
Bytte verkstan ventilen på röret från avgasgrenröret när pumpen byttes? Det är när den har fastnat i öppet läge eller helt enkelt är otät som avgaserna går från grenrör till pump, det bildas kondensvatten i pumpen och den blir kaputt.
Det nyare utförandet på denna ventil är betydligt tåligare och håller längre än den gamla.
Detta fel är betydligt vanligare än att det kommer vatten in utifrån.
Har du borrat ett 0.5mm dräneringshål i botten på pumpen? Då trycks ev kondens ut varje gång pumpen startar.
av sylta
Jag har fått den den felkoden under 3 års tid lite då och då.
Pumpen fungerar den hörs när man startar när bilen är kall.
Nu har jag konstaterat att det är när bilen går på tomgång en längre stund typ en 3-4 minuter
som lampan tänds (alltså även när bilen är varmkörd mitt i sommaren)
Då tar jag fram min felkodsläsare för några 100-lappar och släcker den :)
Mycket billigare och enklare än att byta pumpen för ett antal tusenlappar.
av Mackansglt
Jag har också haft problem med den felkoden. Tändes lite då och då och alltid när motorn var driftsvarm. Släckte man koden så tändes den efter ca. 25 mil. Köpte mig också en billig felkodsavläsare på Ebay för ett par hundralappar som jag släckte koden med. Helt plkötsligt så tändes inte lampan mer och inga felkoder. Har funkat klockrent i över 2 år nu. Och lampan fungerar som den ska vid start osv.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]