Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alexmohlin
Hej! Jag har en v70 2,4T -01 som strular lite grann, och jag skulle behöva lite hjälp.

För ca 1 månad sedan startade bilen plötsligt inte. Inte minsta livstecken när jag vred på nyckeln, motorn gick inte runt alls. Dessutom visades olika fel i instrumentpanelen, bl.a. "allvarligt bromsfel, stanna motorn" och "startspärr". Jag rullade då igång bilen och verkade vara bra. Funderade då på om det kunde vara batteriet som börjar bli dåligt, men jag lät det bero då bilen trots allt startade.

Igår började det dyka upp den del fel igen. Nu startar bilen som den ska, inga problem. Men i instrumentpanelen visas omväxlande felmeddelanden; "kontrollera bromsljus" (vilka fungerar som det ska så den signalerar felaktigt), "startspärrad" (en gång, och jag kunde inte få motorn att tända, drog ut nyckeln igen och då startade den utan problem) samt "kylvarvätskenivå låg, stanna motorn.

Kan problemet vara batteriet, eller har jag råkat ut för ngt större elfel? Är det någon som har erfarenhet av detta

Tacksam för svar // Alex
av alexmohlin
Hej!

Vet inte vad spänningen är, får ta och införskaffa mig en mätare. Kan ju vara bra att ha en sådan!
Tack för infon om batterierna!
Användarvisningsbild
av hollan
snart vinter kanske lika bra att byta batteriet normal ålder för bilbatterier är 3-5år så är det äldre så byt i förebyggande syfte
av alexmohlin
Jo, det är nog en god idé att byta. Köpte bilen i våras, men tror batteriet iaf är fem år.

Men ni tror iaf att det är batteriet det är fel på och inget annat, möjligtvis större, fel?
av TomasL
Låter helt klart som batteriet.
av alexmohlin
Om någon är intresserad ville jag bara meddela att efter batteribytet verkar bilen fungerar finfint!
Tack för hjälpen till er som svarat!

// Alex
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]