Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengt A
Jag köpte min på Micro(se nedan), men den finns som sagt även på Biltema
http://www.micro.se

HAYNES REP HANDBOK VOLVO SV

Pris: 249 SEK

Reparationshandbok från Haynes, på svenska till VOLVO S70, V70, C70. Handboken innehåller all tänkbar informtion för gör-det-självaren, från enkel service till större renoveringar. Boken är enkelt upplagd med många bilder och instruktioner.
Produktkod: 63590
Klicka på bilden för större bild.
av Ugbugg
Rep. böcker till alla möjliga bilar utom till just S60. :-/O/
av zenobia
...fel av mig, såg inte att det var S60...
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av Ugbugg
zenobia skrev: Jag har sett en Haynes S80 på Biltema i Göteborg så där finns den iaf.
A jo, Micro hade också för S80. Men inte för S60.
Användarvisningsbild
av henka35
De mesta i S60 är ju samma som i V70N.
Så bara att köpa den boken istället.

/Henrik
av Dicer
Biltema tar 219kr för "nya" boken om V70N och S80.

Vad tar det för en van bilmek att byta kamrem och spännrulle då? 1000kr arbete låter som två timmar ca?
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Utan att stressa eller att skryta så byter jag I LUNGT TEMPO en kamrem på en S60 på ca 30-40 minuter.
Användarvisningsbild
av frilins
zenobia skrev:
CarMan skrev: sen kan man ju se det på ett annat sätt. hur mycke är det värt att slippa skruva i 5,5 timmar? kan det vara värt en tusenlapp, som jobbet kostar?
Kostar det verkligen inte mer än 1.000 kr att byta kamrem?
Varför ville alla ha 12.000 kr för min 16.000 mila service med hänvisning till att det är den "stora servicen" med kamremsbyte?
Bytte kamremmen på Volvo för en månad sen, kostade 2500:- inkl. moms (samma pris på alla Volvoverkstäder i hela Sverige). Och det var endast kamremsbytet och inget annat. Tog strax under 2 timmar från det jag lämnat till dom ringde, vet ej hur långt tid själva bytet tog....
Gör resten av servicen själv.

Läser här att remmen kostar drygt 400 och jobbet tar under en timme för en van mekaniker... - hmm, ingen dålig timpeng!??

Att jag inte gjorde kamremsbytet själv beror på att jag, som de flesta andra, blivit skrämd av alla som berättat hur allvarligt det kan bli om inte alla kuggar kommer rätt... :???:

Kul att du lyckats iallafall! :D
av Bengt A
Då var det dags igen! Ny kamrem (32000 mil) samma XC70.
Denna gången även byte av vattenpump (samt spännare o rullhjul, drivrem osv).
Var mycket bökigare denna gång, mixtrigt att komma åt bultarna på vattenpumpen (7st),
och allmänt dj-vligt. Tog 8 timmar och jag var rätt slut.
Muttern till vevaxelhjulet satt så in i h-vete, fick inte loss det, så min räddning blev
CarMan o meckar Lasses tråd:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... er#p358485
Där de påpekar att det faktiskt går att trä remmen förbi hjulet, utan att ta bort det!
Tack för det, det räddade min dag.
Nu sitter i alla fall nya grejor på, näste rembyte: 48000 mil!
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]