Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeifSg
Volvo V70 finns med motorn D3 I och D3 II.
Vad är det för skillnad på modellerna?
Användarvisningsbild
av crumpets
I och II är väl olika utrustningspaket för tjänstebilar?
Nåt man skriver när man inte har plats för hela paketnamnen i annonsrubriken, trodde jag.
av dst02
Aha, Jag förde tanken direkt till att de finns två olika motorer med samma namn.
av Lövet
Det finns två D3, en för framhjulsdrivna och en för fyrhjulsdrivna. FWD är på 2 liters cylindervolym och AWD är en nedtrimamd 2.4 liters variant.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag trodde som Crumpets, att det man ser i annonserna är handlarnas omskrivningar för Kinetc, Momentum och Summum.
En V70 D3 II AWD är = V70 2,4D 163 hk Momentum fyrhjulsdrift.
En V70 D3 III är = V70 2,0D 163 hk Summum.
En V70 D3 I är = V8+ 2,0D 163 hk Kinetic.
Etc

Att volvo har valt att behålla 2,4D på AWD är väl bara för att den redan var anpassad till haldexkopplingar etc. Troligen byter man när utvecklingen är klar (eller till nästa V70III - börjar detta inte likna Toyotas namngivning under 80-talet, med exempelvis en Carina III?!?!?) till att även AWD får 2,0-litaren.
Båda motorerna (på volvo alltså, inte Toyota Carina III, som jag vet förtvivlat lite om, tack och lov) är dock, i härlig Skövdeanda, 5-cylindriga.
av pergrein
Det är beteckningen på dom olika Business nivåerna. D3 finns ju inte med AWD (V70) som TS skrev om...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag ber om ursäkt, det är XC70 D3 som har de olika motorerna. D3 finns mycket riktigt bara med en enda variant av D3.
Användarvisningsbild
av Variosboy
LeifSg skrev:Volvo V70 finns med motorn D3 I och D3 II.
Vad är det för skillnad på modellerna?
En sak som ofta glöms att förklaras i såna här trådar är att Volvo har en ny tradition när det gäller motorbeteckningar..
D3 är inte en specifik motor, det är en (i det här fallet dieselmotor) som befinner sig i ett visst effektspann..

Alltså betyder inte D3 på bakluckan att det är samma motor i alla bilar som bär detta emblem..

Se här för mer information:

http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... ?itemid=54
av AllanB
Precis som redan sagts står D3 för en viss effekt/effektspann, sen hurvida det finns en eller två turbos, olika motorvolym eller cylinderantal är ointressant för den dagliga brukaren. Här antar jag att volvo sneglar på BMW m.fl. med ju högre siffra desto högre effekt men det är inte alltid kopplad till motorvolym t.ex.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]