Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag köpte inte alls för länge sedan en V70 Flexifuel. Har dock aldrig tankat ethanol i den och har lite frågor kring detta.

Är det något speciellt man bör tänka på när man ska tänka ethanol? Exempelis mängd i tank i jämförlse med bensin etc eller kan man blanda hejvilt? Sedan undrar jag också om att köra på ethanol på vintern, finns det några nackdelar med detta som ex. sämmre effekt eller liknande, trögstartad bil. Hört viskas att vissa har haft problem med ethanol när det är kallt?

Hoppas någon här som använder ethanol kanske kan svara på dessa frågor! :)
hej,

vilken motor har du, det har betydelse?

Har själv en 2,5ft som startar utan motorvärmare med enbart etanol, pappa har en 2,0 f som kan ha problem att starta när det är riktigt kallt med enbart etanol. Bensinbolagen brukar blanda i bensin i etanolen under vinterhalvåret.
Maximuspro skrev:hej,

vilken motor har du, det har betydelse?

Har själv en 2,5ft som startar utan motorvärmare med enbart etanol, pappa har en 2,0 f som kan ha problem att starta när det är riktigt kallt med enbart etanol. Bensinbolagen brukar blanda i bensin i etanolen under vinterhalvåret.

Jag har en 2.0F. Men menar du att han har problem med att starta den även med motorvärmare i?
Först och främst: Alla rykten om startsvårigheter i kyla och annat kan du glömma. Likaså om "allt det andra" om slitage, farlighet etc. etc. Det är inte så många år sedan Bilprovningen hade varningstext på baksidan av inkallelsen till besiktning. Där hette det att "det var brandfarligt, och bröt ner motorn" m.m.
I dag vet dom flesta bilägare mycket bättre och Bilprovningen har tagit bort texten. (Bad Loosers!)
Du behöver inte bekymra dig om om tankning med något annat än E85. På vintern blandar bränslebolagen i 10% mer bensin, så att eventuella extrema startproblem undanröjs. Bränslet borde då egentligen heta E75, men för att förenkla det hela så säger man hela året E85. Priset brukar höjas med någon 50-öring eller uppåt en krona för E75, men det sänks igen på våren. Förutom priset kommer du inte att märka något av den här omställningen.

Har du tankat bensin i den nu så kommer bilen att adaptera = styrdatorn kommer att känna efter i motorn och bränslets beskaffning, när du tankar E85 första gången. Detta tar omkring 15 minuter eller några mil på landsväg. Sedan fungerar datorn och motorn som allt är avsett från början, utan störningar. Skulle du möjligen uppleva några mindre störningar under denna adapteringen, så är det ofarligt. Stanna inte motorn, för då avbryter du datorn i sitt arbete. Kör vidare bara, det blir bättre. Håll dig sedan alltid till E85. Då går bilen garanterat störningsfritt. Den drar mer bränsle på E85, men det ligger i bränslets egenskaper. Ekonomi i detta frågar många efter. En enkel matamatik är svaret. Multiplicera det aktuella priset för E85 med 1,3. Så länge du hamnar under gällande bensinpris ligger du på plus. Det generella bränsleökningen med E85 är ungefär 30% jämfört med bensin.
Så fyll upp din tank med E85. Kör och tänk en tanke på framtiden, på peak oil, och koldioxidbalans.

Har aldrig tankat min Volvo V70 -08 med annat än E85.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev:Borttagen citering//mod

Tack där satt den! Precis vad jag önskar att höra och hoppas natruligtvis att det också i praktiken stämmer! Det jag undrar dock är: spelar det någon roll hur man blandar bensin + ethanol, dvs 70/30 etc etc? Eller det är bara att tanka på oavsett?
Du kan blanda hur du vill, bilen känner av vilken blandning du har vid adapteringen. Men kom ihåg att köra c:a 15 minuter efter du bytt blandningsförhållande. Men varför blanda, kör på E85 hela tiden så behöver du inte tänka på det.
Rätt eller fel jag vet inte. De gånger jag har bytt bränsle så vill jag ha så lite som möjligt i tanken, känns lite konstigt att köra någon ”egen” blandning. Nu har jag i och för sig bara kört bensin när det inte funnits etanol, utom en gång när jag åkte Jönköping – Stockholm tur o retur över dagen och inte vill tanka. Annars har jag bara tankat etanol utan några problem så det är inget att tänka på.
Jo Mwi, men adapteringen kommer du inte ifrån. Den träder in så fort kvaliteten på bränslet ändras. Det blir ju en signal från Lambdasonden som säger till datorn att bränslet har ändrats sedan tidigare. Därför jobbar datorn med att återställa slutprodukten - avgaserna till Lambda 1 oavsett vilket bränsle det är.
Så för att undvika detta, om man nu upplever det som störningar eller problem, kör på samma bränsle så mycket och så länge du bara kan.
Rådlös skrev:Jo Mwi, men adapteringen kommer du inte ifrån.
Jag är helt enig med dig :D Det jag tycker är att det bara " känns riktigare" att hålla sig så nära E85 eller B95 istället för någon egen blandning typ E50 så jag har bara bytt bränsle typ nära tom tank.
Blanda inte själv utan tanka bara E85 OM man nu väljer att köra på E85. Det rådet fick svärfar när han körde V50 med 1,8F motorn.

Att dricka sprit, öl, cider mm en kväll kan ställa till det rejält dagen efter men bara öl går bra :D

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]