Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Balubish
Hej! I morse när jag skulle till jobbet så skulle jag spola rent rutan från frost varav högra hoppa upp ca 20 grader o stanna o den vänstra fortsatte gå.
Gick ut o kolla o sitter en tätning på axeln som hade hoppat ur o jag kunde dra torkar armen upp o ner utan problem?

Är det splince eller nån arm under som kan ha släppt? För är väl samma motor som driver båda torkarna på framrutan?

MVH Balubish
av Provocative
Du gjorde vad sa du? Ett alternativ till ny vindruta är en isskrapa. Kostar 10kr på biltema. Klart billigare än en sprucken vindruta.
Är det splince så bör det sitta en låsmutter i botten som gör att den inte hoppar ur om inte Volvo hittat en genialisk lösning. Så du har nog en mutter som skramlar runt om det är splines. Men det känner du om du drar runt i hålet sammtidigt som du försiktigt trycker ner.
O snälla. När det blir kallare. Skrapa rutan så slipper vi läsa frågan om vilken verkstad du ska välja för att byta vindruta.
av Balubish
Är lite osäker på vad du snackar om.. Sprucken framruta? Jo jag har isskrapa, men frost o is är inte riktigt samma sak enligt mig. :wink: Men har kollat på det nu och det verkar vara dags o smörja upp lederna under panelen till torkar armarna. Armen till vänstra glappa lite o hade hoppat av kulan eftersom det går tungt. Så du kan va lugn, ska inte fråga om vilken verkstad jag ska byta rutan på för den är det inget fel på :)

O tack för snabbt svar iaf.

Mvh Balubish
Användarvisningsbild
av Ringhede
Varit med om samma på vår S60
Var kulleden som hoppat isär.
Ena delen på kulleden som blivit sliten så kullan hoppar loss, övrigt inget problem.

Man får köpa helt nytt system. Eller...

Jag löste det genom att borra ett hål i kulleden.
Gängade hålet och satte i en skruv med bricka.
Alltså så kulan inte kan hoppa loss.

Funkat bra (perfekt) nu i snart 3 år

/Roland
Användarvisningsbild
av Erico
Ringhede skrev:Varit med om samma på vår S60
Var kulleden som hoppat isär.
Ena delen på kulleden som blivit sliten så kullan hoppar loss, övrigt inget problem.

Man får köpa helt nytt system. Eller...

Jag löste det genom att borra ett hål i kulleden.
Gängade hålet och satte i en skruv med bricka.
Alltså så kulan inte kan hoppa loss.

Funkat bra (perfekt) nu i snart 3 år

/Roland
Går även att ta en polygrip och nypa ihop öppningen på koppen som kulan ska pressas in i och på så sätt få den att sitta kvar. Funkade också flera år på min och minimal arbetsinsats.
av Provocative
OMG. Vet inte hur trött jag var när jag komenterade här. Men jag såg mig framför mig hur du stod med vatten och hälde på. Har sett en fd granne göra det. Men han slutade. Hade inte en tanke på att en bil faktiskt har spolarvätska och spolare. Nu går jag o lägger mig o skäms en smula :D

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]