NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
nikco skrev:
crumpets skrev:En trimbox lurar bilens styrenhet att fläska på med mer soppa medelst högre soppapumpstryck. En lite modernare lurar även turbon att blåsa på mer på nåt sätt.
Riktigt bonntrim. Men snabbare blir bilen, såklart.

Annars har du andra företag som trimmar genom att programmera om styrenheten precis som polestar. T.ex. BSR och autotech. Då blir det dock inte helt lagligt, garanti ryker, osv osv. Men man får istället lite fler hästar.
Så det är samma skit på olika vis?
Polestar ska väll vara lagligt ?!

Rica, autotech, polestar, BSR, är samma på olika vis ja. Alla är omprorammeringar av styrenheten.

Polestar är den enda av dessa som är helt laglig, för de har reggat avgasutsläpp och fått papper från volvo på att bilen tål nya effekten osv.
Men, som sagt. Då får man lite färre hästar.

Hursomhelst så är omprogrammeringar "fintrim", eftersom den datorn har tillgång till alla sensorer, den vet allt som bilen vet och blir således mindre benägen att skada den.

En box, oavsett vad de kallar den (vanligt numera att kalla den digital, nästa generation ,osv. men under skalet är det samma), har inte tillgång till nån data alls utan bara fläskar på, alltid. Oavsett allt. Den struntar i avgaskrav, varningar från olika sensorer osv. Det kan funka kanon men skiter det sig är det riktigt dåligt. Dessutom riskerar du att slita ut soppapumpen i förväg och sota igen partikelfiltret. Därför ser många ner på boxen som den lägsta formen av trimning, även om det KAN funka finfint hela bilens livstid.
Användarvisningsbild
av gaasedal
nikco skrev:Jag tycker att min drar lite mer än förväntat. Det jag har är en 2,4d 180hk / 400nm 6vxl manuell.

Visar 0,7l/mil.
Hej Nikco,

0,7l/mil, lyder som temmelig mye! Jeg har en MY08, D5 manuel, og den drar rundt 0.5 l/mil. Blandat landsveg/by og liten motorveg.

Kansje der er noget som skal renses/kontrolleres?
av whoppi
Låter väl inte så farligt med tanke på 180hk, du ser nedan vad min D2 på 115hk drar....
av jumu01
gaasedal skrev: Hej Nikco,

0,7l/mil, lyder som temmelig mye! Jeg har en MY08, D5 manuel, og den drar rundt 0.5 l/mil. Blandat landsveg/by og liten motorveg.

Kansje der er noget som skal renses/kontrolleres?
Är det på vägarna i Norge?
Där är ju 60 och 80 km/h vanligast.
Av egen erfarenhet så är min bränsleförbrukning lägre i Norge än i Sverige pga högre hastighetbegränsning i Sverige.
Och med ökad hastighet stiger förbrukningen.
Användarvisningsbild
av gaasedal
jumu01 skrev:
Är det på vägarna i Norge?
Där är ju 60 och 80 km/h vanligast.
Av egen erfarenhet så är min bränsleförbrukning lägre i Norge än i Sverige pga högre hastighetbegränsning i Sverige.
Och med ökad hastighet stiger förbrukningen.
Hey jumu01

Nej det er på vägerne i Danmark, her er begrænsningen också mest 80 km/h på landsväg, nogensteds 90 km/t.
Och ja, ökad hastighet er helt sikkert bidragende til högra förbrukning, körer man 80 eller 90-100, der är det stor skillnad :-)
av Thor86
nikco skrev:Jag tycker att min drar lite mer än förväntat. Det jag har är en 2,4d 180hk / 400nm 6vxl manuell.

Visar 0,7l/mil.
Det har stor roll hur man kör. Om jag kör min på 1200rpm på 5ans växel på plan väg så drar den runt 0,35. Varvar man ur den på 4ans växel så är momentanförbrukningen 4l/milen.

Åkte mellan Lund-Eskilstuna med en medelhastighet på 125km/h och då drog den 0,68.

Mina 10 senaste tankningar mätt vid pump har blivit
0,630507601
0,620657402
0,605266767
0,609288318
0,679916318
0,630476861
0,58258317
0,700394737
0,632653061
0,576216063

Har provat ecodriving vid några tillfällen och då har jag fått den till 0,45 vid pump
av razze
Har haft min D5a manuell MY08 knappt 1,5 år.

Den drar faktiskt mindre med vinterdäcken på (hakapelitta dubbfritt) än sommardäcken (continental sport contact 3).

Nu ligger den på 0,6 på pendling till jobbet, motorväg 110-130 km/h. med sommardäcken visar färddatorn 0,62. På riktig långkörning på norska vägar har den kommit ner i 0,56 /mil. Antagligen pga lägre medelhastighet. Med maxlastad bil totalvikt 2000 kg blev medelförbukning 0,6 /mil tor Trondheim Strömstad.

Med andra ord så är förbrukningen väldigt stabil. Funderar på en effektoptimering till 205 hk med polestar. Ska bli intressant och se om förbrukningen ändrar sig.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
0,68 tror jag att det var vid 8000mil i snitt.
Mycket dieselvärmare och framdäcken har jag bytt ut några gånger. :twisted:
Användarvisningsbild
av nikco
Hmm, jag får inte till det.. Jag har funderingar kring service på den. När jag köpte den vilket va nån gång under aug månad, fick jag till mig att den vart nyservad. Tog en kik på oljan, och den ser skaplig ut, dock relativ låg nivå på den.. Nästan i bott, men nu fått på vinter pjucksen så drar den mindre faktiskt, men tycker att jag snittar minst 0,7. Kommer drygt 70mil/tank vilket är ett stort steg sämre än min s60 03 - D5'a vad jag kan minnas...

Funderar på dumpa den på en service hos volvo, eller vad tror ni?

Fråga, ni som har D5 manuell, va långt kommer ni per tank?
Användarvisningsbild
av StringerBell
nikco skrev:Hmm, jag får inte till det.. Jag har funderingar kring service på den. När jag köpte den vilket va nån gång under aug månad, fick jag till mig att den vart nyservad. Tog en kik på oljan, och den ser skaplig ut, dock relativ låg nivå på den.. Nästan i bott, men nu fått på vinter pjucksen så drar den mindre faktiskt, men tycker att jag snittar minst 0,7. Kommer drygt 70mil/tank vilket är ett stort steg sämre än min s60 03 - D5'a vad jag kan minnas...

Funderar på dumpa den på en service hos volvo, eller vad tror ni?
Vad skulle den servicen medföra, menar du? En så onormal förbrukning att det är något direkt fel på bilen kräver ju helt andra siffror.

Prova att se hur lågt du kan komma med ren landsvägs-/motorvägskörning i 90km/h. Blandad körning är så individuellt från person till person för att ge något objektivt resultat, speciellt på en manuell där växlingsbeteendet kan variera mycket. Det gäller ju att ligga på så hög växel som möjligt och det kräver en hel del växlande om man vill köra optimalt.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]