Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
nog för att det är ett volvoforum men att ens jämföra d3 med en 325ia är väl att ta i. enda ev fördelen är väl att den drar en dryg deciliter mindre per mil.
av SlimShady
andreas_lofgren skrev:Ska man vara lite kritisk så är inte Teknikens Världs effektmätningar gjorda med någon större precision. Förr var det Rototest och då kunde man lita mer på siffrorna men nu kör de ju bara rullande landsväg. Jag har inte exakta siffror för toleransen på rullande landsväg, sånt finns det andra som har bättre koll på, men spridningen mellan mätningar är stor.
Det kan inte vara slumpen som gör att Volvo-dieslar i nästan varje test får mer effekt än vad som står i papprena medan konkurrenterna får mindre effekt? Jag tror att Volvos siffror är i underkant. Felmarginaler? Nja... långsökt då i princip varje test i sådana fall skulle ha felmarginaler åt Volvos fördel. :wink:

För övrigt, angående förbrukning D3/D5; är det möjligen så att D5 enbart är snålare än D3 på pappret i och med EU-cykeln inte utnyttjar motorns fulla effekt? Saabs TTiD har ju samma förbrukning oavsett motorstyrka (130, 160, 180 hk har jag för mig) tack vare EU-cykeln.

Skulle kännas lite bättre om så var fallet, att D5 är törstigare än D3 i verkligheten för min del. :mrgreen:
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]