Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frodde89
Hej, jag har läst lite om balans remmen och det ända jag inte hittar är vad gör den för nytta?
Vad händer om jag tar bort den?
Skadar det motorn?

Skulle bli jätte tacksam för lite svar på detta.

Motorn är en B234F 16v.
Användarvisningsbild
av päpplet
Motorn svarar fortare på gasen, mindre risk att kamremmen går (balansremmen rycker med sig kamremmen om den går av) och jag har då inte märkt av några större vibrationer eller slitage. Den går då fortfarande finare än en 8V :)

Ända som är synd är att du kommer gå miste om det fina "kompressorljudet" från den :lol:
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Jag pratade med SPM-motor innan jag klippte bort den förbannade balansremmen,han sa att man tjänar 5-6 hkr på att ta bort skiten, och sen som ni andra skrivit remen kan gå av å skicka kam-remmen..å då står man där med 10 krokiga ventiler och knäkta styrningar...dyrt blir det..å massa jobb...
Användarvisningsbild
av emwtur
tror inte man får några extra hästar ( som man kan mäta i en bromsbänk)
men det blir mycket mindre massa som skall accelereras när man gasar så motorn kommer att bli "rappare" och varv-villigare.
angående vibrationerna så finns det inget som säger att en 16ventilare skall vibrera mer än en 8ventilare .
orsaken till att balansaxlarna finns är nog snarare att motorn ursprungligen togs fram av VolvoPenta för båtar och där är man känsligare för vibrationer.
/emwtur
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Jag kom åt min genom att lossa kåporrna och böja isär,så jag slapp å ta av remhjulet på vevaxeln, dreven kan vara kvar tills du byter kamrem nästa gång.
av frodde89
BRUTUS skrev:Jag kom åt min genom att lossa kåporrna och böja isär,så jag slapp å ta av remhjulet på vevaxeln, dreven kan vara kvar tills du byter kamrem nästa gång.
Okej, men jag kan inte klippa av remmen eller ska man försöka ta av den så att den är hel?
Användarvisningsbild
av BRUTUS
frodde89 skrev:
BRUTUS skrev:Jag kom åt min genom att lossa kåporrna och böja isär,så jag slapp å ta av remhjulet på vevaxeln, dreven kan vara kvar tills du byter kamrem nästa gång.
Okej, men jag kan inte klippa av remmen eller ska man försöka ta av den så att den är hel?
Jo du kommer åt att klippa av den,men se till å inte göra något jack i kam-remen, lättas att klippa b-axel remmen på vänster sida å sen dra ut den.

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]