Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha, idag bytte jag vevaxelgivaren, funka inte. Bytte tillbaks kamlägesgivaren, funkar inte.
Tagit bort kamremskåpan, remmen är fint spänd, vet inte om det är en märkning jag ser på remskivan eller inte, men den ser ut att stämma med andra flärpen isf. Kanske ett halvt kugg fel, det beror ju på hur man vinklar huvudet.
Men om vi säger som så här:
Måste jag radera felkoderna för att bilfan ska vakna till liv igen? Borde inte dom bli inaktiva av sig självt?
OM kamremmmen skulle hoppat ett kugg, borde inte bilen ändå starta? Har läst om ngn som körde sin bil från fabriksny till första kamremsbytet med remmen felkuggad.
Kan inte radera felkoder med mitt ELM interface och Digimoto, finns det ngt annat program jag kan använda mig av som är enkelt att hantera?
Användarvisningsbild
av Vojje
Då är det nog som jag egentligen anade och som felkoden "Crankshaft position - Camshaft position correalation " antyder,

att vevaxel-kamaxel inte står rätt till varandra. VVT hade kunnat vara ett alt. speciellt eftersom den rasade, men tydligen inte på diesel :P .
P0018 betydde i mitt program camshaft/crankshaft position correleation, P1002 ska vara tillverkarspecifik. På volvospråk heter dom ju helt annorlunda dock, ngn översättningstabell verkar inte finnas, utan man måste väl ha volvospecifik mjukvara för det.
Men som sagt, i den mjukvara volvokillen hade med sig fanns det bara "kamlägesgivare orimlig sigal" som aktiv kod, massa roliga koder som låg inaktiva vilket jag förstår eftersom jag felsökt.
När jag läste felkoder häromdagen igen hade jag en ny felkod åxå, men idag såg jag varför. jag hade en spridarkontakt urkopplad.
Funderar på om jag ska försöka läsa felkoder imorrn igen och se vad som sägs då, om det vara är en eller om det är två eller några fler :)
Funderar på om man ska lämna in bilen på volvo, han sa det när han var förbi att det går att diagnostisera mkt mer med riktiga datorn, men dom stänger kl 17, jag kommer hem tidigast 1730 från jobbet, och har ca 1 mil till verkstan,ingen dragkrok på andra bilen, ingen tant med körkort för bogsering,och bogsera en automatare ska man ju ändå inte göra så jag vettefan. Känns groteskt jävla tröstlöst, bilen jag kör nu kommer väl dö vilken dag som helst, och man kan ju inte köpa sig ännu en bil :evil:
Må väl fan va någon annan som har en aning???
Har du comp? (har du tryck,asså jobbar pumpen)?
Kan Inte "oljebrännare" så bra
I måndags fick jag besök av en trevlig herre härifrån forumet,och vi läste lite felkoder före start och efter start osv...
Dock finns det egentligen ingen felkod som pekar på ECM, förutom en om dieselvärmaren...
De andra koderna var mest på dörrarna och annat skit, fick en lista via mailen som ser ut såhär:
Första avläsningen
CCM DD15
DDM 0025
REM 6A02
UEM 0004
CEM DD11
CEM 3F02
CEM 9C03
CEM 8F12
CEM 8F52
CEM 1A62
DIM 0001
Andra avläsningen
CEM DD11
BCM 0070
ECM5000
CEM DD11
CEM 9C02 /03

Efter detta har jag även testat att byta kylvattentempgivaren och plugga EGR,en då "dieselmeken" på dieselclubsweden sa att om den står öppen startar inte motorn, men inget av detta hjälpte heller.
Fick tipset att kolla returflödet från spridarna då ett onormalt returflöde från en spridare visar att den är kass, vilket i sin tur ger för lågt railtryck för att kunna starta.
Testade det idag genom att ta bort returerna och nöta lite på startmotorn.
två spridare gav avsevärt mkt mer tillbaks på returerna så efter byte av dem så startade bilen =)
Nu har jag visserligen fått riva bort allt igen för att lyfta ventilkåpan då det läckte olja där nånstans, så nu har jag inte vågat provstarta igen, ska låta den mogna tills imorgon så får vi se.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]