Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NisseHult
Kan vi inte få en bättre bild, Kicken? Den är i minsta laget.
gnestakalle skrev:Jag vet att bilden du visar är lite missvisande och lätt att missförstå.
Har du nå´n bättre bid då Kalle? Med förklaring.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag har aldrig sett nån bättre. Missförstånden kan uppstå när man på bilden kan läsa 5,6,7,8 separat vilket kan få en att tro att dom skall luftas separat i ordning. Man kanske borde skrivit (5 + 6) och (7 +8) på bilden i stället. I övrigt är det en bra bild.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av kicken
gnestakalle skrev:Tätningarna bör bytas vid byte av cylinder. Vilka packningar/tätningar är det förresten du menar mer exakt?

Mvh GK
Tänkte montera en ny, och har läst att man ska vara försiktig så man inte trycker ner pedalen för långt, så bromscylingerns packningar böjer sig.
Användarvisningsbild
av NisseHult
gnestakalle skrev:Jag har aldrig sett nån bättre. Missförstånden kan uppstå när man på bilden kan läsa 5,6,7,8 separat vilket kan få en att tro att dom skall luftas separat i ordning. Man kanske borde skrivit (5 + 6) och (7 +8) på bilden i stället. I övrigt är det en bra bild.
Mvh GK
Aha, på det viset.
Då återstår bara en utskriftsvänlig bild. :)
av kicken
Hej igen.
Testade idag att hålla ner bromspedalen samtidigt som jag försökta snurra bakdäckena men dom var stumma, så då kanske det inte är bromscylindern? men det pyler lite om den så det kanske inte skadar att montera en ny?

kan man montera en bromscylinder från en 740 utan abs`
av kicken
volvoyamha skrev:det skall vara en från en 240I tror jag bestämt!

Har du luftat dom nedre fram samtidigt?
en dumfråga men det finns ju 2st bromscylindrar modeller för 240, en med uttag på vänster och en på höger sida plus i framkant då.

orginal på min -75 var uttag på vänstersida men efter jag monterade stora bromsservon så var jag tvungen att ta den modellen med uttaget på höger sida. men det kan ju inte spela någon roll?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du ser ju hur rören kommer upp så anslutningar från höger bör vara det du skall ha.

Mvh GK
av kicken
Hej igen.
Har nu fått ordning på luftningen. Men nu är det bara ett problem kvar, att bromspedalen sjunker när motorn är igång, troligen bromsservon. För det låter lite konstigt om den. Testade att skruva ut servons" pinnen" som trycker in bromscylindern och pedalen känns nu bättre

Mvh Johan
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]