kave skrev:Jag tycker bara automatlådan ihop med D5 är sååå tråkig. Den låter motorn varva för mycket.
Är inte de fixat på nyare årsmodeller (antar att du kör 2009) ? Min V60 T6 (testade även D5 med samma resultat innan köp) är
snabb på att växla upp och hänger kvar med lock-up:en i ner till c:a 1300 v/min om man är förskiktig med gaspedalen.
Nu måste man i med sportläget för att få den ligga kvar på låg växel, och vara snabb med nerväxlingar. Tack gode gud
för det manuella sportläget i stället för den adaptiva skiten i den 5-växlade jag hade tidigare, vi hade väldigt olika uppfattning
om när jag ville köra "sportigt".
Att tro att T6:an skall dra ungefär som en D5 är nog lite av önsketänkande dock :) I vilket fall som helst så är ju en rak bensinsexa
så mycket mer sofistikerad i gången än dieselfemmorna, så jag skiter i förbrukningen, och med mina 1200 mil / år är det inga stora pengar.
Har kört c:a 180 mil med min nu, mestadels ganska försiktigt, "blandad körning" och jag ligger på 10.3 l/100km på färddatorn nu, kanske några cl. mer i verkligheten.
Min V40 2.0t drog ungeför 9.0 l/100km vid samma körning, och med tanke på att det skiljer 450 kg, fyrhjulsdrift, 2 extra cylindrar och bra mycket mer effekt
är det inte så illa tycker jag.
Klart du skall köpa T6, någon måste ju klimatkompensera för alla miljöbilarna!
Jag klimat kompenserar för din miljöbil.