Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Jag provkörde XC60 med T6 motorn idag. Fantastiskt fin bil. Med lite god vilja så känns det inte som den borde dra så mycket mer än en D5 automat :)

I volvos konfigurator så tar de inget extra för 20" Cratus på T6.Någon som vet om det är korrekt?
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, det är säkert praktiskt taget samma förbrukning. Om man vill tro det. Ska man tro på Volvo skiljer det 50% ungefär.
av Steff 99
Att tro att en T6:a skall gå lika snålt som en D5 , då lurar man sig själv...men att man får en XC60 som är vassare råder inget tvivel om, MEN frågan är om inte det är en motor som passar mycket bättre i en V60 om man vill ha körglädjen också
Användarvisningsbild
av kave
Jag tycker bara automatlådan ihop med D5 är sååå tråkig. Den låter motorn varva för mycket.
av Steff 99
Håller inte med dej alls, men det är väl för att jag har automat och därmed erfarenheten hur lådan arbetar, däremot skulle jag aldrig välja manuellvxlåda till en effektstark diesel.
Användarvisningsbild
av LasseKongo
kave skrev:Jag tycker bara automatlådan ihop med D5 är sååå tråkig. Den låter motorn varva för mycket.
Är inte de fixat på nyare årsmodeller (antar att du kör 2009) ? Min V60 T6 (testade även D5 med samma resultat innan köp) är
snabb på att växla upp och hänger kvar med lock-up:en i ner till c:a 1300 v/min om man är förskiktig med gaspedalen.
Nu måste man i med sportläget för att få den ligga kvar på låg växel, och vara snabb med nerväxlingar. Tack gode gud
för det manuella sportläget i stället för den adaptiva skiten i den 5-växlade jag hade tidigare, vi hade väldigt olika uppfattning
om när jag ville köra "sportigt".

Att tro att T6:an skall dra ungefär som en D5 är nog lite av önsketänkande dock :) I vilket fall som helst så är ju en rak bensinsexa
så mycket mer sofistikerad i gången än dieselfemmorna, så jag skiter i förbrukningen, och med mina 1200 mil / år är det inga stora pengar.
Har kört c:a 180 mil med min nu, mestadels ganska försiktigt, "blandad körning" och jag ligger på 10.3 l/100km på färddatorn nu, kanske några cl. mer i verkligheten.
Min V40 2.0t drog ungeför 9.0 l/100km vid samma körning, och med tanke på att det skiljer 450 kg, fyrhjulsdrift, 2 extra cylindrar och bra mycket mer effekt
är det inte så illa tycker jag.

Klart du skall köpa T6, någon måste ju klimatkompensera för alla miljöbilarna!
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, 1200 mil/år är ju inte så mycket. Jag har kört min XC70 sen midsommar, och den har snart rullat 1500 mil. För mig känns diesel rätt rimligt.

Jag tycker inte heller att den låter dieselnmotorn varva för mycket, den här automaten. Det var kanske förr, när det inte fanns något sportläge? Det tröttnar man fort på, nämligen. Jädra surrande.
av improwise
kave skrev:Jag provkörde XC60 med T6 motorn idag. Fantastiskt fin bil. Med lite god vilja så känns det inte som den borde dra så mycket mer än en D5 automat :)

I volvos konfigurator så tar de inget extra för 20" Cratus på T6.Någon som vet om det är korrekt?
Enligt BraBil där jag köpte min XC60 T6 (som jag snart får) så är det fel, det ska kosta extra med 20" Cratus, har för mig ca 9000 kr brutto.

Ska bli kul att testa gasa på när jag får min nya bil (med Polestar givetvis), risken är väl att man välter i första kurvan, XC60 är ju ett högbygge och jag har inte hunnit testköra mer än några halvtrötta dieslar :)
Användarvisningsbild
av kave
Jag kan lova att du inte välter med din xc60. Det går att stå på riktigt bra. Den xc60 d5 jag provkörde var en 2012 och visst är automatlådan bättre än förr, men bra är den inte. Ihop med t6 tillåts inte motorn varva lika mycket som med d5 och då fungerar den bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu har ju T6:an utvecklats lite sedan min gjordes, men min från 09 går att komma ner mot litern med om man kör försiktigt. Men kör man bara runt lite hemma ner till affärn etc. så ligger den ju lätt runt 1.3l/mil. Gasar man ordentligt kan den dra hur mycket som helst....

Jag bytte från en V70 2.4T, och jag vill påstå att XC60'n drar cirka 1.5dl/mil mer per mil än den. Det känns rätt okej med tanke på att den har 85hk mer, 4x4 och automat, plus att den väger cirka 400kg mer och lär ha sämre luftmotstånd.

Självklart hade en D5:a varit snålare, men hur mycket? Den hade definitivt varit tråkigare i mina ögon, men gillar man diesel så?! Jag gör det inte över lag...

Bilen förbrukar massor av miljöresurser, är det en så kallad miljöbil då? :)

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?