Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Tjosan. Har servat bilen nyligen. Har bytt: Katalysator+avgassystem, olja, filter, stift, kablar, rotor och fördelarlock.
Problemet uppkom efter att ha åkt ca 80 mil med att den har börjat ticka som en vettvilling när man accellerar, tickar säkert hela tiden men det hörs när man gasar på och bara när man kör. Det låter i mina öron som det kommer från fotutrymmet till på passagerarsidan.
Vad kan det va? Har funderat på nåt fördelarrelaterat (allt dubbelkollades vid montering) eller ev. nåt med ventillyftare, men borde det isåfall inte ticka märkbart snabbare ju mer farten ökar? Och varför så plötsligt efter byte? Man tycker ju bilen borde bli bättre efter service :shock: .
Grejerna är Biltema, men såg fina ut och har inte haft problem med deras volvo-grejer innan.
Kan vara en liten läcka i avgassystemet, använde du tätningspasta i fogarna?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vix
Ja, ordentligt med pasta och har varit under och kännt efter poffande läckor men inte hittat något. Det låter inte som avgassmatter men kanske får kika igen. Lite svårt att lokalisera då den skramlar som ett bröllopsekipage pga extraplåten runt främre röret. men det är som sagt vid belastning det hörs mest. Är det lönt att pilla av den bökiga fördelardosan och kika?. (bilen går som vanligt nämligen)
Du kan ju kolla att dosan är korrekt monterad för sitter den snett så kan det ju låta en del. Kan du få fram ljudet när du står still och gasar?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vix
hade lite svårt att få den rakt på men är ganska 100 på att den hamnade rätt men det skadar ju knappast att kolla igen.
Nja, det enda jag vet att jag hör om jag står vid motorn och gasar är det vanliga ventilslamret från ventilkåpan och skrammlet från plåten men hör inte mycket inne i bilen då. Kanske det tickar så smått men inte säker.
Det främre röret mellan katten och grenröret drabbas ofta av läckor precis vid det svetsade fästet. Det sitter ju ett fäste svetsat på röret med ett bulthål för upphängningen vid skarven mellan motor och växellåda. Läckor där låter liknande de läckor man kan få vid flänsen eller avgasgrenrör så kanske det är bäst att kolla allt från katt och framåt.
Är det värmeskölden vid katten som låter?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vix
Det fästet du menar plockade jag av igår när jag letade skrammel för det hade rostat av så med största sannolikhet så har du rätt i att det är läcka där och det stämmer ju väldigt bra med var jag tyckte ljudet kom från inne i bilen :D . Alltså det som ska sitta svetsat på själva rören med typ en ögla i rundjärn som ska sitta ihakad på en växellådsbult. Det andra sitter kvar.
Nä, det är den där plåten som sitter runt rören ovanför det däringa fästet som delat sig lite. tänkte sätta en slangklämma eller nåt runt skiten.
Tack så mycket för hjälpen jag ska kika mer i morgon och återkommer med info.
Mvh V
av umekille
min 745 tickar så det hörs på tomgången
min mekaniker sa inget bry sig om det är
vanligt...har du ett skrammelbetonat ljud
kan det vara plåtar vid avgas...en 2dl flaska
tvåtaktsolja nån gång då o då i tanken håller
spridarna smorda.
Användarvisningsbild
av Kompe
umekille skrev:min 745 tickar så det hörs på tomgången
spridarna smorda.
Sa du 2-taktsolja? Kan det vara bra för förbränningen? ?:-/
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Kompe skrev:
umekille skrev:min 745 tickar så det hörs på tomgången
spridarna smorda.
Sa du 2-taktsolja? Kan det vara bra för förbränningen? ?:-/
Han menar att spridarna kan ticka, därav 2 takts olja, men hög aromatisk lacknafta e bättre å lite 2 takts olja, samma som spridar rengörning innhåller, men billigare, då har du över en liter å leka med när det behövs, (inte allt på änn gång)....

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]