Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av magicjay
Jag köpte precis en Volvo 945-LTT från 1997. Jag skulle behöva byta ALLT bakom katalysatorn, och jag undrar om någon kan förklara exakt vilka rör det är? Han jag köpte bilen av sa att det skulle gå på ca 600 spänn med grejor från biltema men jag förstår inte riktigt vilka grejor han menade.

-MagicJay
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kollade lite och vad jag kunde se är att om du skall ha allt bakom katten så hamnar du på c:a 2000:- inklusive monteringssats. Detta omfattar då en mellandämpare, en bakre dämpare, ett mellanrör samt ett bakre avgasrör. Har du inspekterat avgassystemet så att du vet hur det står till med det?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Du ska ha ett s.k halvsystem!!

på volvo kostar det 3000 tusen inkl mont sats, arbetet med att byta det vill de ha ca 800 för, bytte precis på min 97:a

obs du ska ha ett system avsett för turbo det är grövre än till äldre modeller
av magicjay
Nu har jag kollat lite mer på avgassysstemet. Det har gått av bakom den första (mellanljuddämparen?) och den andra (sista) ljuddämparen, den första ljuddämparen ser ut att vara svetsad tidigare då det är skarvar på röret. Tror ni att det går att svetsa ihop igen annars för en billigare peng?

-MagicJay
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Min tro är att du måste fixa det ordentligt eftersom det lagats ett antal gånger och antagligen är slut. Dock är det svårt att säga bestämt då jag inte kan se det med egna ögon. Det priset jag fick fram var för övrigt Biltemas.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
rd350 skrev:Sätt på ett originalsystem, de håller mycket längre än alla andra! Alternativet är ett rostfritt.
rostfritt från tex Raka Rör är tom billigare än original systemet !
http://www.rakaror.o.se/
av magicjay
Jag fick på ett rostfritt avgassystem häromdagen, en halvsats. Nu går bilen mycket tystare och jämnare, men när man startar den så smäller det till lite, är det någon läcka i avgassystemet? Jag var noga med monteringspastan och satte på rörklämmor...

MagicJay
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag hade problem med frigången på främre röret när jag monterade mitt rostfria .
antagligen hade jag dragit och slitit i katten så den hamnat lite annorlunda än den satt innan.
släppte klämman bakom katten lite samt muttrarna på flänsen till turbon några varv
( bägge ändarna på främre röret )
vred och bände lite så jag fick mera utrymme runt röret.

På min tog röret emot uppe i motorrummet några decimeter bakom turbon - kommer inte ihåg vad den tog emot i :)
av Pxu
För ca 2 år sen bytte jag bakre system på en 945 turbo-96, till ett rostfritt från biltema a 3000kr ca. Passade finfint, var bara att hänga dit och låter inget heller :)
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning