Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lådan är som jag förstår det samma på alla V70II med 5 eller 6 cylindrar. Min gamla 3.2a hade också AWTF-80 SC lådan.

Och den betedde sig lika illa som det beskrivs för FT ovan. När man mötte med gas efter ett tidigare gasuppsläpp så ryckte det till osnyggt i bilen när den började driva igen.
apersson850 skrev:Jag upplever inte detta som något problem med min 2012. Nu är det förvisso en D5, men det borde ju egentligen inte spela någon roll. Såvida inte Volvo programmerat med hänsyn till dieslarnas lågvarvskaraktär, förstås. .
Hoppas vid gudarna att man inte använder samma växlingspunker/mjukvara på D5 och 2.5FT .... men ibland kan man ju undra :P :P :P

Sorry.... kunde inte låta bli :P
Men även en turboladdad bensinmotor (eller i det här fallet är det väl en sån där allätare) har ju bra kraft redan vid låga varvtal, så ändå borde det dels inte spela så jättestor roll i denna änden av varvtalsområdet, dels vara fullt möjligt att få även en låda efter nåt annat än en diesel att bära sig snällt åt, när man kökör. Det går ju uppenbarligen till dieslarna.
av Mwi
Privat har jag en V70 II 2,5 FT 231 Hp automat 2010 och den är lite oharmonisk vid kököring blir gärna lite ketchup effekt vid gaspådrag vid låga hastigheter. När jag är på tjänsteresor kör jag jobb bilen en V70 II 2,4D 175 Hp med automat och den har en helt annan karaktär vid kökörning mycket mjukare. Man märker även skillnad vid fullgas starter 2,4 D rullar iväg ganska mjukt medans med 2,5 FT blir det ofta däcktjut innan anti-spinnet går in. Men jag tycker definitivt att bägge motorerna passar med automat det är ju ändå glidarbilar så att köpa en sådan med manuell växellåda verkar helfel enligt min uppfattning.
Noodles skrev:
tbjorn skrev:Det kom en uppdaterad låda med ny mjukvara till MY 11 och det ska tydligen inte gå att få den mjukvaruuppdateringen till dom äldre lådorna.
Vet du nån beteckning på den lådan?
Nej det vet jag inte, " sorry"
Användarvisningsbild
av kave
Jag testade en XC60 D5 2012 idag och visst är lådan bättre än tidigare, men bra är den inte. Någorlunda snabb körning med gasen needtryckt 1/3 på kurviga vägar så ligger motorn mellan 2000-3000 rpm hela tiden. Det gör att motorn känns extremt bullrig. Med min ligger jag ytterst sällan över 2000rpm.
Lägger man sen i sportläget så blir det ännu värre. Fördelen med sportläget är iofs att man får viss motorbromsverkan iom att den inte börjar slira så fort man släpper gasen.
Det är nog olika hur man kör. På kurviga vägar tycker jag att jag kan åka undan så fort det går utan att allt som ev. är löst i bagagerum och så börjar åka omkring utan att ha gasen nedtryckt mer än lite grand. När bilen fått upp farten behövs inte mer, och sen lever man på att underhålla rörelseenergin. Känns inte som att det går fort, men rullar på bra ändå.
kave skrev:Jag testade en XC60 D5 2012 idag och visst är lådan bättre än tidigare, men bra är den inte. Någorlunda snabb körning med gasen needtryckt 1/3 på kurviga vägar så ligger motorn mellan 2000-3000 rpm hela tiden. Det gör att motorn känns extremt bullrig. Med min ligger jag ytterst sällan över 2000rpm.
Lägger man sen i sportläget så blir det ännu värre. Fördelen med sportläget är iofs att man får viss motorbromsverkan iom att den inte börjar slira så fort man släpper gasen.
Det där måste vi utveckla, om nu inte MY09 har någon annan extrem utväxling så skiljer det nästan inget på farten mellan en man och aut vid 2000rpm
103 mot 102km/h och vid 3000rpm 154 mot 152
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]