Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! jag köpte mig en volvo 340 dl-87 förra veckan och den drar hemskt mycket bensin! kom ungefär 20 mil på en fulltank(45ltr). Jag har bytt tändstift,olja,oljefilter,luftfilter. men ingeting blev bättre. Den går väldigt ryckigt på låga varv och speciellt när den är kall. vad kan felet vara? dålig förgasare? lönar det sig att köpa en ny på skroten och chansa på att den är bättre?

är jätte tacksam för alla svar!
Kolla upp att choken fungerar som den ska (rör sig lätt och öppnar helt).
Om det är OK, så kan det vara hög flottörnivå. Det är lite krångligare att kolla, då man måste ta isär förgasaren.
Kolla även lågfarts-solenoiden. Den sitter på insugningsröret. Kollas lättast med att med tändningen på, dra loss kontaktstycket. Klickar den, då bör den fungera!

Om det är värt att chansbyta förgasare beror på väl på priset på den förgsaren..
Men drar bilen drygt 1 l/milen mer än normalt, så är det läge att göra någonting.. :)
Hjulvridarn skrev:Kolla upp att choken fungerar som den ska (rör sig lätt och öppnar helt).
Om det är OK, så kan det vara hög flottörnivå. Det är lite krångligare att kolla, då man måste ta isär förgasaren.
Kolla även lågfarts-solenoiden. Den sitter på insugningsröret. Kollas lättast med att med tändningen på, dra loss kontaktstycket. Klickar den, då bör den fungera!

Om det är värt att chansbyta förgasare beror på väl på priset på den förgsaren..
Men drar bilen drygt 1 l/milen mer än normalt, så är det läge att göra någonting.. :)
choken har jag kollat, den går som den ska och öppnas rätt. jag skulle få ge 300 för en förgasare och även få lämna tillbaka den ifall det inte gick så det är ju bara att chansa. ja nånting måste ju göras :S kan ju inte åka runt med det som det är nu!
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]