Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Carl Johan
hej på er,

Jag har nyligen köpt en V70 140hk från 2002. Fin bil, även om den här i Dk är ganska dyr (270.000 DKK). Hursomhelst:

När man accelererar kraftigt och ibland också när man bromsar, skriker det någonstans från framvagnen i vänster sida. Ett litet tjut/skrik (vet ej vad det heter på svenska), när bilen rycker fram och tillbaka alltså.

Har ni någon idé på vad det kan vara?

En annan grej: Det vore ju kul, om man hade en möjlighet att trimma motor:n utan att man kan se det efteråt. Finns det någon "plug'n'play"-lösning? Typ som en dieselboks?

Last but not least: Var köpar man billiga delar til bilen i Sverige?

Mvh.

Carl Johan, Köpenhamn
av Raspon
Hej.Det ljud du beskriver låter som splinsen på drivaxeln som sitter i navet.Det är relativt vanligt och det åtgärdas genom att man tar isär axel och nav sen limmar man med locktite och sätter ihop nav/axel igen och drar till rätt moment.På min bil var bulten knappt dragen så på den högra sidan försvann ljudet bara genom att efterdra bulten.Har du nyköpt bilen tycker jag du ska be säljaren fixa felet för det är trots allt en del skruvning om du skall dela nav/axel och sen ihop igen.Lycka till. MVH Olav.
av Dan
Carl Johan skrev:hej på er,

Jag har nyligen köpt en V70 140hk från 2002. Fin bil, även om den här i Dk är ganska dyr (270.000 DKK). Hursomhelst:

När man accelererar kraftigt och ibland också när man bromsar, skriker det någonstans från framvagnen i vänster sida. Ett litet tjut/skrik (vet ej vad det heter på svenska), när bilen rycker fram och tillbaka alltså.

Har ni någon idé på vad det kan vara?

En annan grej: Det vore ju kul, om man hade en möjlighet att trimma motor:n utan att man kan se det efteråt. Finns det någon "plug'n'play"-lösning? Typ som en dieselboks?

Last but not least: Var köpar man billiga delar til bilen i Sverige?

Mvh.

Carl Johan, Köpenhamn
Enklaste sättet att "trimma" bilen är väl genom en PPC-enhet som säljs av BSR - http://www.bsrab.se. Finns massor av trådar om detta i forumet så sök på PPC eller BSR.

Jag kan rekommendera Jönköpings bildemontering om du vill ha tag på billiga reservdelar. http://www.jb-bildemo.se

Annars finns ju Mekonomen, Meca, Autoexperten osv...
av Carl Johan
Tack för snabbt svar! Jag ska söka lite o se vad dom skriver.

Mvh.

CJ
av suvlaki
hur mycket kostar det att lima splinsen? Kan man ordna detta själv? Hur komplicerat är det?
av Carl Johan
Det har blivit värre dom senaste dagarna. Är det felet med splinsen eller är det något annat tror ni?
Användarvisningsbild
av Driver64
Möjligen är jag helt ute och cyklar, men kan ditt ljud orsakas av dåligt åtdragna hjulbultar så att fälgen rör sig lite mot navet vid acceleration/inbromsning?
av Carl Johan
Hjulen har blivit avbalanserade och ljudet var där för och efter tyvärr..

Den första var 350nm den nya skil är ju […]

Köpråd

Undvik D4204T5-motorn, den kan orsaka huvudvä[…]

Service och byte av vindruta i torsdags. 12k mil s[…]

Tack, ska byta den samt bränslefiltret, har h[…]