Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickeba
Hej,

Köpte en V70 i maj och nu i oktober var det dags för första besiktningen. Var och gjorde det idag och fick då reda på att dragkroken inte var besiktigad så den stod inte med i reg-beviset (hade helt missat att kolla det). Tydligen är det inte nödvändigt att besikta dragkroken om den är monterad när bilen levereras för första gången, han surrade om någon EU-bestämmelse.

Borde inte bilförsäljaren ha upplyst mig om det? Eller skulle jag själv ha upptäckt det? Hade ju inte en tanke på det när jag köpte bilen...

Spelar det någon roll att det inte står med? Är det vanligt att den inte står med?

/ Micke
För din egen "bekvämlighet" bör du tala mer med Bilprovningen och fråga om du inte kan få det infört i dokumentationen. Vi förutsätter att det är gjort på fabrik.
Orsaken till att du bör ha klara papper är om du blir stoppad i t.ex någon poliskontroll. Då ser dom i sina uppgifter att bilen inte har dragkrok, och är det då någon nitisk polis (som jagar poäng) så kan du hamna i en väldigt krånglig byråkratisk och juridisk situation. Samma sak om du kanske gör besiktning i framtiden och någon besiktningsman inte hittar uppgifter om någon dragkrok. Han behöver ju inte tro på din förklaring (även om den är riktig) utan kan i förtäckta ordalag misstänka att du har skruvat på dragkroken själv, utan att besiktiga efteråt.
Så jag skulle nog kosta på mig ett telefonsamtal till Trafikverket.
Fabriken monterar väl inte dragkrokar, det gör återförsäljarna. Jag har köpt fler nya bilar där jag beställt dragkrok. I samtliga fall har återförsäljarna monterat och besiktigat innan leverans. Jag tror du köpt en bil där en tidigare ägare monterat/låtit montera dragkrok och struntat i besiktning.
Min monterades också av återförsäljaren, och i min offert fanns det en kostnad för besiktning av kroken. När jag hämtade den fick jag även med ett papper från bolprovningen att besiktningen av kroken var godkänd.
Mickeba skrev: Spelar det någon roll att det inte står med?
Den frågan kan du nog svara på själv. Gick bilen igenom besiktningen så spelar det tydligen ingen roll längre. Om inte så spelar det roll fortfarande.
vad jag vet måste dragkrokar fortfarande reggas annars får man inte andvända den kostar 380:- och dom vill ha en monteringsanvisning vid regningen det skall stå kula alt demonterbar kula på det blåa regg pappert under kopplingsanordning står det inget där är bilen inte reggad med drag och du får sonika inte hänga på något efter bilen har du köpt den på en bilfirma får dom fixa detta åt dej för dom har ju uppenbarligen sålt en bil som är olaglig alltså du har köpt en bil med dragkrok som du inte får andvända
Jag fick igenom min "egenmonterade" dragkrok utan installationsmanualen. Kort o gott sa jag att ni får väl kontrolldra allt o se så det är stabilt. Det är väl det ni ska göra på de här 2 minutrarna ni tar 400:- för. Sifferuppgifter om vikter o så står ju vid dragkroken. Han pillade då lite på strömlocket o sa - Jorrå ser bra ut, o knappa in nya uppgifterna om bilen i datorn till transportstyrelsen 8)
rosenlorden skrev:Jag fick igenom min "egenmonterade" dragkrok utan installationsmanualen. Kort o gott sa jag att ni får väl kontrolldra allt o se så det är stabilt. Det är väl det ni ska göra på de här 2 minutrarna ni tar 400:- för. Sifferuppgifter om vikter o så står ju vid dragkroken. Han pillade då lite på strömlocket o sa - Jorrå ser bra ut, o knappa in nya uppgifterna om bilen i datorn till transportstyrelsen 8)
Aldeles riktigt Typintyg och sedan så skall grejerna sitta fast
Mickeba skrev:Spelar det någon roll att det inte står med? / Micke
Står den inte med får du inte använda den.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]