Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
ÄRRet skrev:Spännande! Kommer Lövet ge upp och ge *pettson* rätt? Stay tuned...
:mrgreen: :mrgreen:
av Lövet
Det finns ingen tävling i att ha rätt eller fel och det är ett väldigt olämpligt sätt att se på ett diskussionsforum. Här handlar det om att reda ut varför Volvo har valt en viss metod när så många andra inte gör det. Saab exempelvis har många problem med sina turboaggregat, främst sludgerelaterade, men sprickbildningar i grenrör eller turbo är inget jag hört talas om trots långt medlemsskap på Saabturboclub.
av morson1
Jag misstänkte att oljetrycket skulle komma som svar, och även från vilken användare det skulle komma (inget illa menat). Har nämligen hört det skälet förut, och kan förstå hur man resonerar, det snurrar snabbt upp till fullt tryck. Men barnslig som jag är kan jag inte låta bli att tänka på de millisekunderna innan trycket är uppe, då motorn är uppe på knappt 2000 och vänder. Det gör ont i hela mig och jag vill verkligen ha bort det.
Dock nämner du Pettson tidsintervaller på ca 15 sekunder, min är som sagt bara uppe och vänder (1-2 sekunder), vilket jag är väldigt glad för i förhållande till 15 sekunder. Summa summarum, även om du inte tycker att man ska ta bort detta (vilket jag respekterar) så undrar jag fortsatt om det går att få bort på något enkelt sätt. Jag noterade vid en av starterna idag att den inte gick upp, då var motorn visserligen genomvarm, kanske det var skälet?

En annan sak, luftpump har jag inte på min GLT va? Inget jag sett någonstans iaf.
av *pettson*
Som sagt rätt eller fel, ja det är som sagt ingen tävling och mina svar har inte haft avsikten att skapa en.
Däremot pågår det absolut en tävling bland konstruktörerna. Men annars skulle inte utvecklingen gå framåt i samma takt.
Ibland har inte teknikerna det så lätt då saker ska förverkligas på ett säkert sätt också. Saab utvecklade en *lunga* som gjorde bilen utsläppsfri i 3 minuter, det gjorde att inga andra åtgärder behövdes för att få bilen att gå igenom avgasreglerna. Lungan bestod i en plastpåse som låg under lastrumsgolvet, den fylldes med avgaserna först, för att sen sugas tillbaka in i motorn när avgasreningen startat.
En bra ide utsläppsmässigt, som inte var riktigt lika god för dom som var i bilen, om nåt skulle hända med påsen. Innovasionen blev aldrig godkänd för tillverkning mej veterligen.
Samma att man hade saltlösning i *termosar* som höll hög temperatur, lösningen värmde sen upp motorn på nolltid vid kallstart. Utmärkt ide, som försvann nånstans och aldrig kom i produktion vad jag vet.

När det gäller oljetryck ska man ha klart för sej att motorn når fullt oljetryck i toppen en kall vintermorgon först efter ca 1 minut. Efter ytterligare 3-5 minuter är oljan någorlunda uppvärmd då den cirkulerar, så den börjar få sina bästa egenskaper. Ytterligare drygt 15 minuter senare är oljan uppe i 60 grader och kan anses *driftsvarm*. Då som först börjar reningen av oljan igenom oljefiltret.
Det ger lite perspektiv på saker och ting så att säga.

*Nej jag vet ingen metod att ta bort detta utan att programmera om bilen, möjligen chippa den med nån programvara vars parametrar man själv fått vara med och bestämma.

*Helt korrekt att bilen inte rusar när den är driftsvarm.

*En GLT -93 har inte nån luftpump.

*Vad gäller sprickor så: Jag vet inte om det förändrats numera men det var inte helt ovanligt när jag jobbade hos en saab/opel handlare. Förklaringen från Saab till oss via kurserna var dom snabba temperaturväxlingarna som blev på grund av den förskjutna tändningen. Problemet blev oftast precis vid utloppet på grenröret. Den infon gällde iallafall fram till 2007.
av morson1
*pettson* skrev:När det gäller oljetryck ska man ha klart för sej att motorn når fullt oljetryck i toppen en kall vintermorgon först efter ca 1 minut. Efter ytterligare 3-5 minuter är oljan någorlunda uppvärmd då den cirkulerar, så den börjar få sina bästa egenskaper. Ytterligare drygt 15 minuter senare är oljan uppe i 60 grader och kan anses *driftsvarm*. Då som först börjar reningen av oljan igenom oljefiltret.
Det ger lite perspektiv på saker och ting så att säga.
Jo jag är medveten om detta, antagligen därför det inte rekommenderas att varva en gammal M5 över 3000 innan oljetemp på 80 grader nåtts?
Ägde en sådan en gång, men är för övrigt väldigt noga med inte varva motorn kall på någon av mina bilar, om de så kostar 2k eller 200k. Men just vid själva startögonblicket känns det som att förhållandena är som allra sämst? Allra helst en kall vintermorgon, oljan är morgontrött, hela motorn är iskall, livet är allmänt jävligt. Att då vakna upp på 2000 varv hade inte jag velat om jag vore en motor. Därför känns det typ som att "Varför ska jag köra lugnt första milen när Volvo redan satt skräck i motorn från första sekund?"

Får väl helt enkelt leva med en kniv i hjärtat varje gång jag startar min bil :???: Men tack för era svar!
av Lövet
Precis samma känsla jag fick. Just efter att man skrapat rutorna och sätter sig i en iskall bil är uppvarvning till 2000 varv inget som känns bra.
av *pettson*
Rent tekniskt, hur konstigt det än låter, så är det bättre med lite mer varv än mindre ur rent mekanisk synpunkt. Punktpåkänningarna på vevstakslager och vevaxellager blir kortare tidsmässigt per rpm med stigande varvtal (förutsatt att man inte belastar).
av Lövet
Ja, det låter ganska bakvänt eftersom mantrat "varva aldrig en kall motor" är något man så ofta hör
av morson1
*pettson* skrev:Rent tekniskt, hur konstigt det än låter, så är det bättre med lite mer varv än mindre ur rent mekanisk synpunkt. Punktpåkänningarna på vevstakslager och vevaxellager blir kortare tidsmässigt per rpm med stigande varvtal (förutsatt att man inte belastar).
Låter logiskt, men även om tidsrymden minskar borde väl belastningen öka? Tänker på att motorns inre massa ska accelereras upp till 2000 istället för 1000 rpm på väldigt kort tid (vilket borde leda till ökat tryck på lagerna). Eller tänker jag fel?

EDIT: Nu åsyftade jag just själva startögonblicket, inte konstant förhöjd tomgång.

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]