Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallåhallå. Jag har en volvo 740 16 ventilare(b234f) som jag ska ha som vinter, pendlarbil. Men nu har jag fått problem med den, kylar slangen sväller upp kraftigt när man har kört en stund och jag har bytt både termostaten och kylet på den????
Sen tror jag att topplockspackningen kan har gått då det blir lite vitt i oljepåfyllningslocket och den går ojämnt vid kallstarter, sen så blir vattnet i expansionskärlet brunt(olja????). Men som sagt jag vet ej, har inga tidigare erfarenheter utav hur det blir när topplockspackningen går, men dem flesta jag har pratat med tror det(har beställt ny topplockspackning). Så jag undrar om det finns någon duktig och vänlig själ som skulle kunna säga(tro) vad problemet kan vara, helst så fort som möjligt då detta är pendlar bilen. Tack på förhand Mvh Rasmus :)
Låter som en trasig toppackning, har du bytt någon toppackning förr? Om du inte gjort det så rekommenderar två olika sätt att tackla det hela. Det första sättet är att låta någon göra det åt dig, någon pålitlig alltså. Det andra är att skaffa en reparationshandbok som t.ex. Haynes eller Volvos egen, den förstnämnda finns lätt åtkomlig på t.ex. Biltema, Mekonomen, skruvat.se eller lafri.se. och sedan noggrant följa instruktionerna och vid tvekan gärna återkomma till detta forum om det är något du inte fattar.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Låter som en trasig toppackning, har du bytt någon toppackning förr? Om du inte gjort det så rekommenderar två olika sätt att tackla det hela. Det första sättet är att låta någon göra det åt dig, någon pålitlig alltså. Det andra är att skaffa en reparationshandbok som t.ex. Haynes eller Volvos egen, den förstnämnda finns lätt åtkomlig på t.ex. Biltema, Mekonomen, skruvat.se eller lafri.se. och sedan noggrant följa instruktionerna och vid tvekan gärna återkomma till detta forum om det är något du inte fattar.

Mvh GK
tack så jätte mycket för snabbt svar. jag har aldrig bytt topplockspackning själv, men har en morfar och en morbror som är väldigt kunniga, speciellt om volvo, så tänkte be dem att hjälpa mig, men tror du att det kan vara därför kylar slangen sväller upp också(pga topplockspackningen)?
Jag åkte runt med en väldigt dålig topplockspackning och min kylare blev såhär till sist då locket inte fungerade som det skulle
Den till höger på bild
Bild
Troligen en funktion av gamla mindre bra slangar, övertryck i kylsystemet samt att du bör byta lock på expansionskärlet. Det skall nämligen öppna en övertrycksventil när trycket blir för stort vilket det inte verkar göra nu.

Mvh GK
Går att mäta co i expansions kärlet, eller känna om det luktar bensin, trycket i kyl systemet ligger på knappt ett kilo, har du mätare som passar på exkärlet å det visar ett tryck över 2 kilo så är topp-packningen slut, b234 toppar som gått runt 20 000 mil brukar skeva iväg, kan vara så, kom ihåg att toppen mäste mätas så den inte är planad förut, max man kan ta är 0,4 mm sen är ventilerna farligt nära kolvarna.
BRUTUS skrev:Går att mäta co i expansions kärlet, eller känna om det luktar bensin, trycket i kyl systemet ligger på knappt ett kilo, har du mätare som passar på exkärlet å det visar ett tryck över 2 kilo så är topp-packningen slut, b234 toppar som gått runt 20 000 mil brukar skeva iväg, kan vara så, kom ihåg att toppen mäste mätas så den inte är planad förut, max man kan ta är 0,4 mm sen är ventilerna farligt nära kolvarna.
vad för slags mätare menar du?? och vart på exkärlet ska man sätta det?? tror nämligen inte att jag har någon mätare man kan mäta tryck med, tyvär:( men hur mäter man toppen så att den inte är planad innan?? tackar för svar.
Om toppen är inom godkända toleranser, en topp är nästan alltid lite skev, så behövs ingen planing. En aluminiumtopp har en viss spänst så med rätt åtdragning av toppen så blir det plant när det är klart. Om toppen skulle vara utanför toleranserna så får man mäta tjockleken på godset. Är du säker på att din morfar eller morbror bytt toppackning på en 16-ventilare förut.

Mvh GK
BRUTUS skrev:kom ihåg att toppen mäste mätas så den inte är planad förut, max man kan ta är 0,4 mm sen är ventilerna farligt nära kolvarna.
Min är en utbytestopp som är planad ytterligare 0,9mm så ventilerna blev snaggade i hörnen av slipen och den går då fint :roll:
päpplet skrev:
BRUTUS skrev:kom ihåg att toppen mäste mätas så den inte är planad förut, max man kan ta är 0,4 mm sen är ventilerna farligt nära kolvarna.
Min är en utbytestopp som är planad ytterligare 0,9mm så ventilerna blev snaggade i hörnen av slipen och den går då fint :roll:
Ja då är du inte feg, man brukar få ta bort material på kolvarna då,,men det beror ju lite på topp-packningens tjocklek också, finns ju några att välja på. Men du har inte märkt något att det knackar på höga varv ?

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]