Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
#575899
Hej.
Har en 242 -75 som jag har byt bromsar på till dom "stora" bromsarna från en -90. (skivor, ok, bromscylinder och ´stora bromservon)


men får inte ordning på bromsarna, bromspedalen känns bra med motorn av men med motorn igång så tar nästan i botten.
har luftar i mångder och på rätt sätt. 2 mans luftningen, och i rätt ordning.

om man byter bromservon till från vanliga till den stora behöver man byta bromspedal då också eller ska det vara samma?

Hur felsöker man en bromscylinder, går det eller är det bara att köpa ny o testa?

mvh johan
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#575909
Är det fråga om Girling fram? Har du tagit allt från -90:an alltså bakbromsar och allt som skall vara mellan huvudkomponenterna.

Mvh GK
av kicken
#575915
gnestakalle skrev:Är det fråga om Girling fram? Har du tagit allt från -90:an alltså bakbromsar och allt som skall vara mellan huvudkomponenterna.

Mvh GK

hej.
vet inte om det är Girling men det är dom med 4st kolvar i och med ventilerade skivor fram.

Jag har blockat framok, skivor, bromscylinger, bromsservo och bromsblocket/bromskrets blocket.
Men har inte rört bakbromsarna då dom är väl samma på -75 och -90 års modell?

mvh johan
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#575917
Det är ganska viktigt om det är girling eller inte, hur skall du annars veta om du luftar på rätt sätt. Troligen är det girling. På dom har du ju 3 st nipplar, de nedre är för en krets och den övre är för den andra kretsen men det vet du väl. De nedre, på samma ok, skall luftas skall luftas samtidigt alltså inte separat för då flyttar sig bara luften.

Mvh GK
av kicken
#575964
gnestakalle skrev:Det är ganska viktigt om det är girling eller inte, hur skall du annars veta om du luftar på rätt sätt. Troligen är det girling. På dom har du ju 3 st nipplar, de nedre är för en krets och den övre är för den andra kretsen men det vet du väl. De nedre, på samma ok, skall luftas skall luftas samtidigt alltså inte separat för då flyttar sig bara luften.

Mvh GK
Ja det är 3st nipplar, så det är Girling. Men enligt bilden här ska det lufta såhär:

Bild

men kanske skulle testa att lufta som du säger dom nedre samtidigt. mvh johan
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#575965
Att lufta båda nedre samtidigt är en nödvändighet om det skall bli rätt. Jag vet att bilden du visar är lite missvisande och lätt att missförstå.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#575981
Huvudbromscylindern kan kollas på så sätt att du hissar upp bilen bak och sedan tar du hjälp av någon. En trycker på bromsen och den andre försöker vrida på bakhjulen, ett i taget. Om något av hjulen går att få runt när bromspedalen är nedtryckt så har du problem med huvudbromscylindern, detta förutsätter naturligtvis att du har fullt fungerande ok bak

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#576237
Tätningarna bör bytas vid byte av cylinder. Vilka packningar/tätningar är det förresten du menar mer exakt?

Mvh GK
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]