Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akje
Ingen luftning alltså, eller?
Är det trycket som bränslepumpen kan åstadkomma eller ska det vara luft i också.
När man trycker på ventilen så sprutar det ut bensin. Är detta rätt?
Tacksam för mera svar.
akje
av *pettson*
Spridarrailen är självluftande. Det är trycket som pumpen åstadkommer på bensinen. Det står ingen luft där när bilen varit igång.
Ja det är rätt att det sprutar ut bensin.
Det låter som om det är dags att införskaffa en verkstadshandbok för lite kvälls läsning om bilens grunder.
Hur kommer det sej att du reparerar bilen efter det att verkstan haft den och klantat sej? Ska inte bilen gå normalt efter det att verkstan plockat ihop den? Det är ytterst sällsynt att man gör en halv reparation?
av akje
Bakgrund: Bilen kördes till en Volvoverkstad 2008 för att få ett oljeläckage ordnat. Den flytande packningen mellan topplocket och kamaxellocket byttes. Vid provkörning havererar motorn och versktaden skyller på att kamremspännaren var trasig. Inga kundprotester hjälper. Nu tre år senare hjälper jag ägaren med att undersöka felet. 5 st krökta avgasventiler har jag nu bytt ut mot nya.
Nu har jag dessutom gjort ren spjällhuset och det blev något bättre. Fortfarande jumpar motorn i varvtal upp och ner i varvtal på tomgång.
Felkod i A sockel 2; Endast 1-1-1

akje
av *pettson*
Och om du gör bilen strömlös en halvtimma. Startar om bilen direkt sen igen, vad händer då?
Det jag vill se är om ett värde är lagrat som ni inte kommer förbi. Eller om det är en felkoppling av nåt slag.
av akje
På A2 blir det fortfarande bara 1-1-1
På A3 blir det 2-1-3, 2-1-2, 1-4-1, 1-4-2
Har nu hällt i ny bensin med injection cleaner och det låter nu ännu lite bättre men inte bra.
Tomgången hoppar fortfarande upp och ner.
akje
av *pettson*
Nu lugnar vi oss lite. Vad som blir i A3 är ointressant. ABS systemet styr inte din motor.
Är ditt avgas, då menar jag flexen vid motorn, helt tät? Fetar bilen på med bränsle har du bara några alternativ.
*Antingen tror den insugsluften håller många minusgrader genom att lufttempgivaren visar fel.
*Eller så tror den att motorn håller många minusgrader genom att motortempgivaren visar fel.
*Eller så tror den att bilen får för lite bränsle på grund av luftläckage.

Det är dom alternativ som ges. Bara att börja undersöka.
Jag förutsätter att kamrem och allt står rätt så det inte är ytterligare ett alternativ.
av akje
Tack pettson för en fantastisk support. Nu har jag hittat felet.
Två vacumslangar har fått byta plats. Nu går den nästan som en klocka.

Ska nu ge mig på min egen V70. Göra ren spjällhuset och ladda ner en uppdaterad originalmjukvara.
akje

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]