Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
andreas_lofgren skrev:1500 spänn i timmen ligger det väl på ungefär nu?
Det kan väl ändå inte vara sant!

Jag handlar upp ganska många kvalificerade jobb, 1500 skulle jag aldrig ge för en verkstadstimme. 1500 ger jag knappt ens för en erfaren civilingenjör, inte i ett endaste land inkl. Tyskland.
DJ skrev:

Jag handlar upp ganska många kvalificerade jobb, 1500 skulle jag aldrig ge för en verkstadstimme. 1500 ger jag knappt ens för en erfaren civilingenjör, inte i ett endaste land inkl. Tyskland.
Vi betalar 1800kr/tim här på Volvo i Stockholm...

Helt sjukt om man jämför med andra yrkesgrupper...

.
ThomasT skrev:
DJ skrev:

Vi betalar 1800kr/tim här på Volvo i Stockholm...

Helt sjukt om man jämför med andra yrkesgrupper...

.
Visst är det sjukt, men liiite förmildrande är ju det faktum att lokaler/avancerade verktyg ingår i detta.
Det gör det ju vanligen inte i fallet ren tjänstetimme.
Användarvisningsbild
av DJ
DrBilfåne skrev: Visst är det sjukt, men liiite förmildrande är ju det faktum att lokaler/avancerade verktyg ingår i detta.
Det gör det ju vanligen inte i fallet ren tjänstetimme.
Visst kan avancerade verktyg vara förmildrande, men det är ju knappast fråga om det i en bilverkstad. I alla fall inte till dessa nivåer.

De labben jag köper timmar ifrån är "en aning" mer avancerade...

Även tjänstetimmarna har ju kostnader för lokaler och verktyg. Bara programvarulicenserna för en ingenjör kan ju lätt kosta hundratusentals kronor per gubbe och år.

Och...
Är det så mycket mer avancerat att meka Volvo än Lotus? Då låter det riskfyllt att fortsätta åka Volvo... :lol:
av Lövet
DJ skrev: Och...
Är det så mycket mer avancerat att meka Volvo än Lotus? Då låter det riskfyllt att fortsätta åka Volvo... :lol:
Faktum är att det antagligen är det.
Användarvisningsbild
av DJ
andreas 80 skrev:Ja det är sanslöst....
Som konsult inom R&D på Volvo är det inte ovanligt att ligga under 500/h
Det illustrerar galenskapen på ett utmärkt sätt, tycker jag! :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
DJ skrev:Nu har de hittat en trasig ventilfjäder. 14000 spänn kostar det.
Det måste väl gå på maskinskadeförsäkringen. Om bilen körts mellan 8 - 10.000 mil är självrisken 2.500:-, och om bilen körts 10 - 12.000 mil 3.500:- (Volvia). Eller är det så illa så att maskinskadeförsäkring inte finns i Holland?
Användarvisningsbild
av DJ
KKR skrev:
DJ skrev:Nu har de hittat en trasig ventilfjäder. 14000 spänn kostar det.
Det måste väl gå på maskinskadeförsäkringen. Om bilen körts mellan 8 - 10.000 mil är självrisken 2.500:-, och om bilen körts 10 - 12.000 mil 3.500:- (Volvia). Eller är det så illa så att maskinskadeförsäkring inte finns i Holland?
Får kolla min försäkring, tror jag bestämt. Tack för tipset!

Sent from my Motorola Defy using Tapatalk
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]