Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
Hej!
Nu har min gammla V70 blivit andrabil.
Men jag tänkte försöka att fixa till de fel som är på bilen så familjen kan fortsätta att nyttja bilen.

Problem med bilen är att den är riktigt svårstartad när det är kallt.
Bilen har varit så i många år men då jag pendlar 15 mil om dagen och startar hemma med motorvärmare och samma när jag åker hem
så har det inte varit något större problem. Men nu ska den startas på eftermidagarna utan motorvärmare så något måste göras.
Jag skulle gissa på att en orsak kan vara att det byttes glödstift 2006 och dessa kom ifrån BILTEMA :roll:
När bilen skulle startas i morse (ca -2 grader) var det nästan omöjligt att få liv i bilen. Har för mig att jag hört att tdi motorerna starta
med trasiga glödstift en bra bit under nollan. så detta skulle ju tala emot glödstiften.

Kollade pumpinställningen i våras och den var bra. har justerat pumpremmen flera gånger under tiden jag haft bilen och en liten förbättring kanske det har blivit men vid minusgrader är det kört.
Finns det någon automatisk kallstart i pumpen som kan vara trasig?
Eller finns det några givare som skulle kunna påverka startningen?

Har hört flera volvo tdi er som har startpoblem men trots nya glödstift och ny justerad pumprem så start de inte utan motorvärmare vid minusgrader.
Någon diesel expert som har några ide er?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan fortfarande vara glödstiften. Hur långt har bilen gått? Den kanske börjar bli sliten och har kanske inte samma komp längre, en diesel är ju i behov av bra komp för att kunna starta speciellt när det är kallt.

Mvh GK
av v70 tdi
Tror inte att det är fel på kompritionerna. Bilen har varit så länge. u har bilen gått 35000 mil. Är ganska säker
på att det är något annat. Finns det några givare som kan vara med och spöka tro?
Finns det någon givare i pumpen tro?
av T-rex
Kanske batteriet som börjar bli riktigt dåligt, pettson talar ju alltid om att det börjar bråka när det börjar ta slut, dessutom behöver väl en tdi kraftigare doningar för att gå i gång. Bara en teori :shock:
av v70 tdi
Nya stift och justeingen till pump är ok.
Den är något bättre men är det -5 är den nästan omöjlig att starta utan motorvärmare.
Känner flera som har samma problem med just med tdi motorn.
Den sätter inga felkoder.
Tycker detta borde vara ett kännt problem

Någon som vet?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du gjort något komptest? Här följer några frågor för att försöka ta reda på om tempsensorn fungerar, jag utgår då från att det är liknande som på bensinarna. Har du några problem med kylfläktens funktion? Har du kylvätsketempmätare på instrumentbrädan och fungerar den? Tempsensorn på bensinarna i V70 har alltså kombinerad funktion men jag är osäker på om det är samma i dieslarna eller om dom har separata, en för motor och en för övrigt.

Mvh GK
av Agneo
Har för mig att det sitter nån tempgivare på pumpen som kan krångla! Kollade i vida men där har dom en förmåga att rationalisera bort mer o mer artiklar till dom äldre modellerna så jag hittar inget art nr på denna, kanske nån annan som vet mer om denna givare?
av Agneo
Kollade upp detta lite närmare och det sitter ju en tempgivare i pumpen men den går ej att byta löst!
Du får väl börja med att läsa ut den först o kolla om den satt nån felkod och kolla värdet på tempgivaren!
av v70 tdi
När vi kollade felkoder så sa datorn att det var
fel på förglödningslampan. Någon som vet vad det är!
Glödlampan i bilen fungerar
Om bilen står på tomgång ett tag när den är kall så
sticker tempnålen upp till normalvärde och så startar fläkten.
Fast motorn inte är varm. Då brukar motorlampan också tändas.
Stänger jag av bilen och startar på nytt så stannar fläkten och temp mätaren visar att bilen har en låg temp.

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]