Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

B230 K är väl en förgasarmotor? I min värld finns det inget bränslerelä i en förgasarmotor. Om man nu avser ett relä som styr bränslepumpen till insprutningssystemet?
Det är skillnad på bränslepumpar i en insprutningsmotor och en förgasarmotor. I en insprutningsmotor är det ett bränsletryck på omkring 3 Bar, möjligen mer? I en förgasarmotor är det ett bränsletryck på max ½ Bar.
Rådlös skrev:B230 K är väl en förgasarmotor? I min värld finns det inget bränslerelä i en förgasarmotor. Om man nu avser ett relä som styr bränslepumpen till insprutningssystemet?
Det är skillnad på bränslepumpar i en insprutningsmotor och en förgasarmotor. I en insprutningsmotor är det ett bränsletryck på omkring 3 Bar, möjligen mer? I en förgasarmotor är det ett bränsletryck på max ½ Bar.
likt förbannat så lär det ju sitta en pumpjävel nånstans å då finns det ju ett reälhelvette nånstanå åxå.. på min så sitter reäet under handskfacket. ett vitt relä på ca 5x2 cm..
Hygglo skrev:
Rådlös skrev:B230 K är väl en förgasarmotor? I min värld finns det inget bränslerelä i en förgasarmotor. Om man nu avser ett relä som styr bränslepumpen till insprutningssystemet?
likt förbannat så lär det ju sitta en pumpjävel nånstans å då finns det ju ett reälhelvette nånstanå åxå.. på min så sitter reäet under handskfacket. ett vitt relä på ca 5x2 cm..
Nepp, mekanisk pump på motorblocket. Inget relä på vare sig A eller K ;)

Enda elen på den motorn är i princip tändningsrelaterat, förutom en magnetventil som stänger bränslet vid motorbroms
bensinskalle skrev:
Hygglo skrev:

Enda elen på den motorn är i princip tändningsrelaterat, förutom en magnetventil som stänger bränslet vid motorbroms
Å fan. då är det en sån jag vill ha.. inget el krångel.. Någon som vill byta en 142á mot en 240i gl som gått 12000 mil?....
Hygglo skrev:
bensinskalle skrev:
Hygglo skrev: likt förbannat så lär det ju sitta en pumpjävel nånstans å då finns det ju ett reälhelvette nånstanå åxå.. på min så sitter reäet under handskfacket. ett vitt relä på ca 5x2 cm..

Å fan. då är det en sån jag vill ha.. inget el krångel.. Någon som vill byta en 142á mot en 240i gl som gått 12000 mil?....
Dock vill du inte ha en 240 med b230K. Det är utan tvekan sämsta motorn som suttit i en bakhjulsdriven volvo. Satsa på något med b230A då ( vanlig hedlig vacuumförgasare eller vad det heter ).

Ursäkta lite offtopic :roll:
Det är bara dpå dom med Meaknisk insprutning det sitter på förarsidan (sitter uppe över pedalerna original), och då är det Grönt, eller i vissa fall rött (har högre strömtålighet) eller Plåthölje (äldre).
På dom med Elektronisk insprutning sitter det på höger sida och är vitt.
Nja..det ska ha funnits k-motorer med elektrisk pump men då är det frågan om en förpump i tanken. Har för mig att det bara var "en halv årsmodell" den satt på. Har ej varit med om det själv men den finns med i Volvos böcker...
Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]