Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jag har en volvo 745a -88B med en b230F motorn

när motorn blivit varm så blir den helt orkeslös och verkar som den bara går på 3cylindrar och den dör när man förösker få den att varva lite, lltså den dör på gas.

jag har bytt tändkablar, födelarlock och bränslefilter nyligen och även tittad över felkoderna utan någon större framgång

ågon som har ngr förslag på vad felet kan vara??
Börja med att göra ett komptest. Har du kollat om det luktar avgaser i expansionskärlet? Har du kollat om det finns gråvit gegga på oljestickan? "Tittat på felkoder utan större framgång", innebär det att det inte finns några felkoder satta alls? Om du bara låter motorn gå på tomgång från start och till den blir varm, vad händer då?

Mvh GK
gnestakalle skrev:Börja med att göra ett komptest. Har du kollat om det luktar avgaser i expansionskärlet? Har du kollat om det finns gråvit gegga på oljestickan? "Tittat på felkoder utan större framgång", innebär det att det inte finns några felkoder satta alls? Om du bara låter motorn gå på tomgång från start och till den blir varm, vad händer då?

Mvh GK
det finns ingen gråvet gegga på stickan o inte heller några lukter från axpansionkärlet. utan framgång så är de inga felkoder satta över huvudtaget, låter jag den bara gå på tomgång så hör man att han går ner i varv, nästan så han dör men hoppar igång igen när den e varm, och när de hänt så svarar den inte längre på gas o låter som den bara går på 3cylindrar.
Ta isär "spridarreläet som sitter vid expansionskärlet och löd om det för detta relä brabbas ofta av att lödningarna spricker så att det inte fungerar korrekt när motorn blir varm.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Ta isär "spridarreläet som sitter vid expansionskärlet och löd om det för detta relä brabbas ofta av att lödningarna spricker så att det inte fungerar korrekt när motorn blir varm.

Mvh GK
bytte relä och de är fortfarande samma symptom :(
Finns en möjlighet att det kan vara en igensatt katalysator, slå lite på den med en gummiklubba och hör om det skramlar i den. Gör komptest också innan vi går vidare.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Finns en möjlighet att det kan vara en igensatt katalysator, slå lite på den med en gummiklubba och hör om det skramlar i den. Gör komptest också innan vi går vidare.

Mvh GK
det skramlar inte i katten och komptesten var helt okej, hade 13 på alla 4cylindrar.
Vad händer om du sprutar in startgas i insugskanalen? Kan kanske vara ide att byta bränslepumpsreläet. Har du någon möjlighet att låna en insprutningsbox för LHJ 2.4 och testa om den funkar bättre?

Mvh GK
Tempgivaren? Låter som att bilen inte fattar att den är varm. Drar den mycket bränsle?
gnestakalle skrev:Vad händer om du sprutar in startgas i insugskanalen? Kan kanske vara ide att byta bränslepumpsreläet. Har du någon möjlighet att låna en insprutningsbox för LHJ 2.4 och testa om den funkar bättre?

Mvh GK
Byt bränslepumprelät då gick den lite bra, men den går inte sådär riktigt hundra fortfarande.
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.