Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nyborg
Vore de inte läge å ta fram en konverteringssats till Bosch, så att vi slipper den här Italienska skiten. Ja vet inte om Italienarna inte räknar med att en bil ska gå mer än 15000 mil för det verkar ju inte som att grejerna håller längre. detta skadar ju ryktet för Volvos bi-fuel!!
av Fred
nyborg skrev:Vore de inte läge å ta fram en konverteringssats till Bosch, så att vi slipper den här Italienska skiten. Ja vet inte om Italienarna inte räknar med att en bil ska gå mer än 15000 mil för det verkar ju inte som att grejerna håller längre. detta skadar ju ryktet för Volvos bi-fuel!!
Nu pratar du spjällhus, inte gasregulator. Gasregulatorn är tillverkad av Koltec/Necam (som jag tror är Holländskt) men resonemanget stämmer ändå, nog borde även gasregulatorerna hålla längre än de gör!

Mvh
/Fred
av nyborg
Det finns visst en typ magnetventil på bränslefördelaren. Volvo vill byta fördelaren men inte kolla magnetventilen, finns det nått i fördelaren som kan orsaka att bilen bara stannar rätt va de e? Däremot om signalen till magnetventilen försvinner så blir de ju stopp. Datorn?? Hur kan man kolla att sigalen ligger kvar?
Användarvisningsbild
av gurrish
Har du bytt gasregulatorn än? Troligtvis ca 99% att det är ditt problem.
av nyborg
Nu har dom hittat felet! Spjällmotorn va felet och problemet var att dom trodde att dom bytt den vid en tidigare service.. konstigt. Hur som haver, bilen stod inne i 2 veckor och dom testa å byta regulator, fördelare och mätte även upp kablaget. för detta betala jag 1200:- i felsökning! Heders åt bilia i Falköping. spjällmotorn går på dryga 3000:-
av Fred
Härligt att felet är hittat! Fick du behålla den nya regulatorn och fördelaren så var ju 1200:- otroligt billigt! :D

När du skriver spjällmotorn, då menar du det ökända spjällhuset (även kallat gasspjället) eller hur? Hur kan de "tro" att det redan bytt när det inte varit det?! Riktigt dåligt faktiskt...
av freak
På en v70 04a sitter inget ETM (spjällhus med styrenhet) utan ett ETA endast en elmotor som styrs av motorstyrenheten (ECM). Men dock kan det även bli fel på dessa men inte alls vanligt..

Hur som helst skönt att felet är åtgärdat,
av Fred
Vad jag vet så har alla BiFuel samma typ av spjäll vilket är skräpspjället från Magnetti Marelli. Det verkar som att Volvo tömde hyllorna genom att sätta dem i gasbilarna.

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]