Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
det kommer olja efter bara ngn kilometer,jag har rensat fällan men det hjälper inte,hur fungerar ventilationen,slangarna är lite torra,kan jag satt dom fel,bytt packning i locket o framkant kamaxel.Det verkar som övertryck under ventilkåpan.
För rengöring av vevhusventilation bör insuget tas bort och oljefällan demonteras för rengöring eller eventuellt byte. Dåliga slangar bör bytas ut tillsammans med flamfällan samt att O-ringen mellan block och oljefälla bör bytas. ibland får man även byta den andra packningen som sitter straxt bredvid och tätar mot oljefällan. Vid demontering av slangarna runt insuget så bör man märka upp så att man vet var respektive slang skall sitta vid montering efter avslutat jobb med vevhusventilation. Vevhusventilation har alltid funnits men förr
så gick den mer eller mindre rakt ut från motorn medan man numer tar hand om gaserna från vevhuset och förbränner dom.

Mvh GK
av Glidan
Gnestakalle jag läste ditt svar dåligt,jag tog bort fällan men den var ren,men när jag pillade med den tänkte jag (är det ingen packning på det ena röret)det är väll så.Så läste jag om svaret du pratar om två packningar.Nu måste jag öppna igen,hoppas vädret är vänligt.Det var den grövre anslutningen bakåt som saknade packning.Jag skall ta Volvo på detta och se på deras ritningar vilka tätningar som skall finnas.Det var ju ett stabilt fäste för fällan så två packningar hade säkert gått bra.Haynes är överskattad,denna bilen är en 92:a det finns inte mycket till den.
Det är sant att Haynes har sina brister, själv har jag även Auto infos bok nr. 258 (Volvo 240 1981 - 1993) som komplement.
Bägge böckerna har sina brister men tillsammans ger dom en bra bild.

Mvh GK
av Glidan
Är det någon som vet tryckena under ventilkåpan,jag la handen istället för påfyllningslocket till olja,det verkar som övertryck på tomgång samt undertryck när man ökar varven,är detta normalt.Vad sitter i locket,filter,ventil,hål rätt ut eller tätt.
Locket är tätt, en gummipackning skall finnas överst i locket.

Mvh GK

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]