Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pejohe
Bytt:
LMM
Tändmodul
Kat
Lambda
Fördelarlock
Rotor

Stiften är hyfsat nya, rengjorda och ser bra ut, tändkablarna är uppmätta och verkar friska.

Bilen lägger sig vid kallstart rätt på tomgång ~900 varv men så fort den får lite temperatur går den ner på för låga varv (600-700) på tomgång och går dessutom illa/ryckigt, kanske bara på 3cyl(?)

Den går däremot rent och bra när den får lite varv, även när den är varm, från ca 1500 varv och uppåt.

Behöver lite hjälp/idéer med vad det kan vara, bilen står hos min farsa som bor 30mil ifrån mig och han försöker få ordning på den, han har väldigt dåligt med tillgång till internet själv så därför ställer jag frågan här så får jag vidarebefordra information om någon har en bra idé.

Vet inte felkoder längre efter att fördelarlock och rotor byttes, tror inte han vet riktigt hur man gör för att få ut dem men jag ska be honom göra ett försök.
Innan dess visade den i uttag 2: 1-3-1 och 1-1-3 samt i uttag 6: 2-1-4 (har jag för mig)

Tack på förhand till den som har några förslag/idéer.
Jag rekommenderar radering av de gamla felkoderna och att sedan färska tas ut. Nedan finns en guide hur man läser ut felkoder. Ett enkelt sätt att nollställa felkoder är att ta bort batteriets minuspol någon minut.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

Av de koder som presenterats kan jag möjligen tänka mig att 1-1-3 som har med Lambdasonden att göra kan ha med problemen att göra medan de övriga koderna som utpekar impulsgivaren inte är rättvisande.

Mvh GK
av pejohe
Har surrat med farsan nu och bilen är "nollad" på felkoder och ger inga nya felkoder.... går fortfarande som en påse nötter på tomgång och bra med lite varv. Lambdalampan lyser inte på instrumenteringen. Insprutning/spridare?
En möjlighet kan vara en felaktig tempsensor. Systemets tempsensor sitter normalt i toppen under 3:ans insug (man räknar från bilens front) och har ett svart kontaktstycke med 2 stift. Om man ohmmäter mellan stiften vid kall motor skall värdet ligga mellan 5,5 (vid 20 celsius) - 7.0 (vid 0 celsius) Kohm. Om man mäter mellan ett av stiften och motorns gods skall värdet vara halva förut nämnda värde. Det sitter 2 st värmeberoende motstånd i givaren som ha gemensam jordning till motorns gods.

Mvh GK
av pejohe
gnestakalle skrev:En möjlighet kan vara en felaktig tempsensor. Systemets tempsensor sitter normalt i toppen under 3:ans insug (man räknar från bilens front) och har ett svart kontaktstycke med 2 stift. Om man ohmmäter mellan stiften vid kall motor skall värdet ligga mellan 5,5 (vid 20 celsius) - 7.0 (vid 0 celsius) Kohm. Om man mäter mellan ett av stiften och motorns gods skall värdet vara halva förut nämnda värde. Det sitter 2 st värmeberoende motstånd i givaren som ha gemensam jordning till motorns gods.

Mvh GK
Okej, har bytt den en gång förut för nåt år sen bara, får kolla igen. Tack.
OBS att kontaktstycket måste vara svart. Den med blått kontaktstycke har endast 1 värmeberoende motstånd och jordar genom ett av stiften.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tycker att det låter som tjuvluft. Kolla med startgas när den går på tomgång, spruta startgasen runt insuget. Brukar vara insugspackningen som läcker.
Sök på tjuvluft och startgas så hittar du många trådar här.
av pejohe
erikn skrev:Jag tycker att det låter som tjuvluft. Kolla med startgas när den går på tomgång, spruta startgasen runt insuget. Brukar vara insugspackningen som läcker.
Sök på tjuvluft och startgas så hittar du många trådar här.
Ok, tack. Får kolla upp det också =)
Kontakten på tempsensorn är svart.

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]