Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Tjena

Har mycket problem med klonk o stånk ljud ifrån framvagnen. I princip allt är bytt men ger sig inte. Nu misstänker jag att det kan va dämparna som e slut.

Bilen e väldigt "svampig" vid fartgupp och ojämn väg osv .. Och framförallt så klonkar bilen extremt på morgonen när bilen stått och är "kall" så att säga. Efter ett par mil så känns det som en helt annan bil och ljudet avtar med ca 80%!

Tar jag tag i railsen och gungar bilen i sidled så klonkar det när vänster sida är nere och häger uppe. Dvs vid varannan gugning låter det skit.

Va tror ni?

Fråga om ni inte förstår hur jag menar men har lust att hjälpa och tipsa :-)

(fått tips om övre+undre motorfäste? Tänkte byta dessa i samband med ev dämp- och fjäderbyte)
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
kolla fjäderbenslagringen uppe på fjäderbenet i motorummet så att det inte
glappar, när du gungar bilen i sidled, toppen på stötdämparen ska inte röra sej alls!
vi kikade på svågerns v70 efter att den klonkat o upptäckte att höger lagring var rejält glapp!! värt att kolla eller hur

lycka till /olof
av LOTEZ
Tack NORDIC MAN men dom är precis bytta 2mån sen. Förvisso från Biltema men detta ljud fanns både före och direkt efter bytet så utesluter att dessa redan ska ha tagit slut. Däremot tycker jag ljudet blivit värre med kylan så att säga.. Skumt värre :???:

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]