Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
Hej

Ska regbesikta min vinterbil, en 242 -75 men motor o drivlina från en insprutare -90 240

Någon här som har gjort en sån regbesiktning, eftersom det inte blir någon direkt effektökning och allt är orginal så borde väl det räcka att beställa en regbesiktning och ta med regbeviset från donatorbilen ?

mvh johan
av Rådlös
Här kan du förmodligen få lika många olika bud som antal svar. Din fråga bör nog ställas till Bilprovningen, eftersom det är dom som ställer upp reglerna. Dom är kommunikativa både på nätet och över telefon.

Men som rent allmänintresse är ju din fråga lite intressant, så berätta hur det gick efteråt. Om inte annat kommer ju ditt svar att finnas i Sökfunktionen för framtiden. Och det är ju bara positivt. :wink: :roll: :)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Precis som du säger så är det ju minimala prestandaskillnader, så i min värld ska det mycket till för att en besiktningsman skulle stoppa dig. Men som Rådlös skrev, bäst är att snacka med bp själv.
av Amarace
Inga problem alls att regbesikta, ta med regbevis från den bil du tog motorn ifrån så är det grönt. Om det inte är känt vad det är för motor, eller om besiktningsteknikern misstänker det inte är rätt kan han kräva ett intyg på effekt/vrid på motorn.

Skivor behöver inte bytas, inte heller bromsservo, det är bara om man ska ha mer effekt än 200hk och/eller mer vrid än 215Nm (enligt Bilprovningen 199hk och 231Nm, men Volvo säger det förstnämnda) som det krävs ventilerat och 1031 bakaxel, upp till det så krävs inga ändringar alls, bromssevon behöver aldrig bytas.
av kicken
Hallå igen, tänkte bara meddela att bilen ny är regad med nya motorn.
var bus enkelt:
Ringde o beställde en reg. besiktning för utbyt motor, låda och bakaxel m.m
skrev ner på ett papper vad jag hade gjort vilken motor jag lagt i m.m
åkte in till besiktningen, vissade pappret och ser kollade han igenom bilen lite snabbt o sen klart.

sjukt smidigt. mvh johan
av Amarace
Rådlös skrev:En fråga i sammanhanget. Kräver dom avgasregler för årsmodell -90 eller är det årsmodell -75 som gäller fortfarande?
Det är ju därför en 75:a är så eftertraktad, det är bestämmelserna från 1975 som gäller, alltså bara att det ska vara Positiv vevhusventilation och att CO-halten inte får vara för hög.

Har du däremot en 76 el nyare och vill byta till en motor från -90 så måste motorn vara som den var i bilen den satt.
Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]