Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
Möjligt att det är dålig antenn, man hör stor skillnad på radiostationerna. P3 och NRJ låter bättre än andra, låter lite som om den pendlar mellan stero/mono. I min gamla v70 (my00) satte vi i en stereo för 3500 kr för 7 år sedan och den lät bättre än denna HP (på radio, likvärdig på mp3).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kanglou skrev:Lyssnade noga hem i dag och det lät bra i Uppsala men när jag åkte hemåt mot björklinge (2mil norr om Uppsala)Så kommer det och går dvs från klart till mycket dovare ljud så pendlar det
FSandstrom skrev:Möjligt att det är dålig antenn, man hör stor skillnad på radiostationerna. P3 och NRJ låter bättre än andra, låter lite som om den pendlar mellan stero/mono.
Japp, så kass är radion/antennen och alla volvo jag kört har varit exakt likadana så att det skulle vara något fel tror jag inte på.

Man måste vara mycket nära sändarmasten för det ska låta bra, så fort man avlägsnar sig lite så drar radion ned diskanten och glider även över till mono. Kör man upp och ned när det är lite kuperat märks det supertydligt. Rätt irriternade om man inte råkar bo i Stockholm/Göteborg/Malmö centrum :shock:

Provade min gamla Knutson-stereo i gammelbilen här i sydsverige och man kan lyssna på Danmarks Radio DR3 tex och provar man i volvon på samma frekevens så kan man inte ens höra stationen överhuvutaget alls om bilen står på samma plats.
lassemal skrev:Så dålig "hårdvara" alltså själva radion,att den inte kan ställa in rätt frekvens är det inte ens i en Dacia.
Det är inte en fråga om att ställa in rätt frekvens, det är bara så att radiomottagaren/antennen har för dålig känslighet och därför lätt glider över till mono/minskad diskant så fort man inte är nära masten. Och jag undrar nog om inte just mottagren är bättre i Dacia.

Från Wikipedia.

Stereo FM signals are more susceptible to noise and multipath distortion than are mono FM signals.

In addition, for a given RF level at the receiver, the signal-to-noise ratio for the stereo signal will be worse than for the mono receiver. For this reason many FM stereo receivers include a stereo/mono switch to allow listening in mono when reception conditions are less than ideal, and most car radios are arranged to reduce the separation as the signal-to-noise ratio worsens, eventually going to mono while still indicating a stereo signal is being received.
av Soulman
+1 :-(O)

Mottagningen och därmed ljudet är helt bedrövligt på en så modern bil vid radiolyssning.
av Kanglou
Men va fan varför inte ta tag i det och fixa en lösning på detta?Känns ju hur gammalt som helst detta system o h som sagt på en sådan ny bil som jag har att radion är så kass!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kanglou skrev:Men va fan varför inte ta tag i det och fixa en lösning på detta?Känns ju hur gammalt som helst detta system o h som sagt på en sådan ny bil som jag har att radion är så kass!
Totalt omöjligt att fixa, radion är djupt integrerad både i bilens inredning och centrala elektronik så enda möjligheten är att byta bil om du vill ha lite vettig radiomottagning. (Kanske till en Dacia :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Slit bort hajfenan på taket och sätt dit en ordentlig antenn så är ni hemma..
Varför ska jag behöva ha en massa antennspröt på en bil från 2010 ?:-/ ?:-/ ?:-/

Min gamla förra Sonyradio hade zero/nada/inga/noll problem med mottagningen med antenn via slinga i rutan.

Och den kostade ju 1/10-del av vad radion i volvon kostar ......
Användarvisningsbild
av Variosboy
Funktionen hos en radio skiter nog blanka fan i vad människor tycker är passande 2010 eller inte, ska mottagningen vara bra så krävs det en bra antenn.

Sätt dit en ruta med antenn i då istället för hajfenan på taket.. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så du menar att man inte bör förvänta sig att få en vettigt fungerande radio om man köper en V70II av 2010 år modell. ?:-/ ?:-/ ?:-/ Det hade jag hoppats i alla fall.

Är det någon annan som har fixat detta som kan tipsa om ett bra sätt att få radion att fungera vettigt kanske.....

Helst ska det ju inte behöva kosta skjortan. Till V70N fanns det väl något original tillbehör ala dubla diversion antennas med antenna-booster man monterade om man ville ha bättre mottagning.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad jag/vi tycker är ju inte samma sak som designavdelningen på Volvo tycker, för i så fall hade en BRA antenn varit monterad istället för en snygg!

Listan kan ju göras hur lång som helst över saker som hade kunnat vara mer användarvänliga istället för snygga!

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]