Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Vilket inte är konstigt alls eftersom du har högre effekt så länge du vet hur växellådan fungerar.
almaro skrev: Valet mellan T4 och D3 blir ju lätt T4 då en jordbrukstraktor är mer varvvillig än en D3 :wink:
Håller med dig om den ekonomiska aspekten, men resten låter som en komentar från någon som åkte eller körde en dieselbil senast på 80-talet! :wink:
Jag gjorde ett excelark som räknar ut milkostnader vid val av olika bränslen. Man fyller i sina bilmodeller, bränslepris, förbrukning, skatt och försäkring så ser man i grafer när det lönar sig att köra vilket bränsle. Tar ej hänsyn till inköp och andrahandsvärden.

Jag använde denna när jag bestämde mig för min XC90 D5 istället för en XC90 2,5T. Kan säga att jag behövde bara köra 500 mil innan det lönade sig att åka diesel. Dock var diesel-bränslet billigare då. Men man ska inte underskatta en deciliter mindre i förbrukning per mil när bränslet kostar som det gör.

Om någon är intresserad av den, skicka ett pm. Går ju tyvärr inte att ladda upp filer till forumet.
av AndS
Vad är viktigast för dig?
Du är redan nu inne på de "motorsvagare" modellerna och verkar prioritera ekonomi. Fokusera på det och glöm alla accelerationssiffror för ska vi vara ärliga så är det trots allt maskiner runt ca 150hk (har inte koll på dessa modeller) vilket räcker väl till för 95% av alla "normalkörning".
Sedan har vi frågan hur mycket pengar du har i plånboken och hur prioriterad bilen är för dig?
Autmatlåda eller manuell? Kostar olika pengar och påverkar ekonomin i förbrukning.
Vad är viktigast för dig? Hellre mycket tillbehör än motorkraft?
Hur länge tänker du behålla bilen?

Men rent krasst om du inte kör över 2000mil/år och sällan drar släp/husvagn så blir nog en bensinare det bästa ekonomiska valet.
Jag tycker mig se att den gamla debatten om hur mycket gifter en bil släpper ut kommer tillbaka nu när koldioxiddebatten inte säljer lika många lösnummer. Om bensinbilarna nu blir hyfsat snåla (T4 hos Volvo eller nya 1.8T 170 hk hos Audi som har 5.X i förbrukning som exempel) tänker jag att dieselbilarna kommer att beskattas rejält igen och hängas ut som dåliga miljöval.

Tror en T4 är otroligt prisvärd.
sweborn skrev:...tänker jag att dieselbilarna kommer att beskattas rejält igen och hängas ut som dåliga miljöval.
Hört talas om biodiesel?
GustavB skrev:Jag gjorde ett excelark som räknar ut milkostnader vid val av olika bränslen. Man fyller i sina bilmodeller, bränslepris, förbrukning, skatt och försäkring så ser man i grafer när det lönar sig att köra vilket bränsle. Tar ej hänsyn till inköp och andrahandsvärden.

Jag använde denna när jag bestämde mig för min XC90 D5 istället för en XC90 2,5T. Kan säga att jag behövde bara köra 500 mil innan det lönade sig att åka diesel. Dock var diesel-bränslet billigare då. Men man ska inte underskatta en deciliter mindre i förbrukning per mil när bränslet kostar som det gör.

Om någon är intresserad av den, skicka ett pm. Går ju tyvärr inte att ladda upp filer till forumet.
Utan värdeminskning (som ju är den stora ekonomiska biten) så blir din jämförelse väldigt haltande tyvärr..
Nu vet jag inte vad XC90 D5 och 2.5T kostade då, men nu skiljer det 40 tusen kronor mellan V70 T5 och D5 till bensinarens fördel.
Och sett över tre år så tappar man normalt 50% i värde.
Det gör att du med dieseln måste "köra in" ytterligare 20 tusen kronor innan det blir jämt upp..
Fördelat på tre år blir det alltså bensin för 6666:-/år = ungefär 476 liter bensin. Och det är ju i runda slängar lika många mil i en så stor bil som XC90..
Kontentan blir att "dina" 500 mil helt plötsligt blev 976 för break even! Nu är ju inte 976 mil mycket, men det är ju hur som helst dubbelt så många som du räknade fram..

Ser man totalt sett på sitt bilägande så är bränslet nära på en försumbar kostnad om man väger in allt annat som kostar!! (Under förutsättningen att man kör "normalt" många mil per år)
AndS skrev:......
För mig så är bilen rätt så viktig så jag kommer att försöka välja en med mycke utrustning,r-design etc.
Jag har inte varit inne på dom "motorsvagare" modellerna då jag redan har en klen sådan och är ganska trött på det.
Hur länge jag kommer ha den är svårt att säga men jag är inte en sån som inte byter så ofta
Jag kommer lägga mig mellan 200-250k.
Ja, det ser ut att det lutar åt en bensinare men då kommer nästa val....
En T4 blir det inte
Angående lådan så spelar det ingen roll
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Variosboy skrev: Utan värdeminskning (som ju är den stora ekonomiska biten) så blir din jämförelse väldigt haltande tyvärr..
Nu vet jag inte vad XC90 D5 och 2.5T kostade då, men nu skiljer det 40 tusen kronor mellan V70 T5 och D5 till bensinarens fördel.
Och sett över tre år så tappar man normalt 50% i värde.
Det gör att du med dieseln måste "köra in" ytterligare 20 tusen kronor innan det blir jämt upp..
Fördelat på tre år blir det alltså bensin för 6666:-/år = ungefär 476 liter bensin. Och det är ju i runda slängar lika många mil i en så stor bil som XC90..
Kontentan blir att "dina" 500 mil helt plötsligt blev 976 för break even! Nu är ju inte 976 mil mycket, men det är ju hur som helst dubbelt så många som du räknade fram..

Ser man totalt sett på sitt bilägande så är bränslet nära på en försumbar kostnad om man väger in allt annat som kostar!! (Under förutsättningen att man kör "normalt" många mil per år)
Absolut, som jag skriver har jag inte tagit hänsyn till inköpspris och värdeminskning. Får ta och lägga in det i fromeln :)

Jag får dock för mig att en diesel tappar mindre i värde sett till antal mil än en bensinare?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Det där är väl en ID3?

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

Är du säker på att det är bak[…]