Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morson1
Gäller 850 GLT -93

Vid start så varvar motorn upp till ca 2000 under första 1-2 sekunderna, för att sedan sjunka, är detta normalt?
Jag är i vart fall inte alls förtjust i detta och undrar om man kan bli av med det på något sätt?
Kanske redan finns tråd i ämnet, men hittade ingen..

Tack på förhand!
av Lövet
Det är normalt. Det är till för avgasreningen.
av morson1
andreas_lofgren skrev:Det är normalt. Det är till för avgasreningen.
Då återstår följdfrågan, går det att komma runt detta? 8)
av Lövet
Inte vad jag sett, läst eller hört nånstans. Men allt går ju säkert.
av T-rex
Håller med om att det inte känns bra att "rusa" motorn vid kallstart, det enda jag prövat en gång var att jag hade i ettans växel o höll emot så att säga. det är ju en B lösning :???:
av *pettson*
Det finns inget på bilen som är till för slumpen. Bilen är ändå konstruerad som den är. Det är möjligt att det inte känns bra att motorn rusar. Det är ännu värre om motorn går sakta upp i varv och det tar ännu längre tid att säkerställa oljetrycket. Många blir förbannade för att bilen inte laddar fullt direkt så laddningslampan slocknar, många blir sura över att bilen inte går rent direkt efter start. Allt har lösts med förhöjd tomgång under en begränsad tid.
Men det låter ju förstås bättre och känns förmodligen bättre med låg tomgång, tills man förstår relevansen av det som sker.
av Lövet
Fast onekligen klarar sig 99% av alla andra motorer än Volvos utan förhöjd tomgång. Många går på något högre varv när de är rejält kalla men Volvos femmor främst varvar ju upp mot 1500 varv och dessutom (men inte lika länge) även när de redan är varma.

Den officiella förklaringen från Volvos sida har varit att det behövs för att få fart på avgasreningen.
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Fast onekligen klarar sig 99% av alla andra motorer än Volvos utan förhöjd tomgång. Många går på något högre varv när de är rejält kalla men Volvos femmor främst varvar ju upp mot 1500 varv och dessutom (men inte lika länge) även när de redan är varma.

Den officiella förklaringen från Volvos sida har varit att det behövs för att få fart på avgasreningen.
Nu beror det ju på vad vi pratar om för motorer. Det är stor skillnad på vilket insprutningssystem vi pratar om.
Men som kunder så brukar dom flesta inte förstå skillnaden utan drar alla över en kam, en turbo med Motronic och en SE med Fenix till exempel har inga likheter när det gäller möjligheten att bli varm i avgaserna. Det brukar sluta med bråk om att min gör så varför gör inte din så.
Och volvo har rätt, förutom den korta tiden (runt 5-30sek för en T5-94 på ca 1500rpm) för att se till så alla system är stabila så är det avgasreningen som gäller.
Den stora skillnaden är om bilen är försedd med turbo eller icketurbo med luftpumpssystem eller inte.
Normalt sett har man en katalysator med 3vägs rening. Men en bil med luftpump har 2 katalysatorer, en med 2 vägs rening och en med 3 vägs ihopbyggda.
En del har också dom dubbla katalysatorerna men utan att ha luftpumpen.
Iden med det förhöjda varvtalet förutom det som nämnts om oljetryck osv, är att på en turbo, se till så själva turbinen får fart, kall olja i turbon klibbar rätt så bra, bilen kommer inte att gå rent förräns turbinen går perfekt, den är ju med och styr inluften oavsett om turbon jobbar eller inte. Och turbos är ingen större ingenjörsteknik tyvärr, det är bara glidlager nämligen, glidlager som ligger i oljebad under uppstart, som står trycksatt under körningen sen.
Turbon får upp värmen ganska omgående på avgaserna på grund av sin konstruktion. Turbomotorn blir varm fort, eftersom systemet styrs av massmätare och tempsensor samt avgasregleras direkt, efter 180 sekunder så går katalysatorn igång mycket fort utan hjälp. Den har 3vägs katalysator endast.

Fenix systemet har ingen som helst egenmätning på luftflödet in i motorn, den styrs med mapsensor vid kallstart i kombination med motortempgivaren. Den smackar igång och går på mappning enbart baserat på värdet ifrån givare. Den uppfyllde inte avgasreglerna nåt vidare under varmkörning på tidigare modeller och fick då en luftpump och den andra katalysatorn jag pratar om. Den sitter som förkatalysator och tänds vid drygt 300grader . Avgaserna är för feta vid varmkörningen och får hjälp av luftpumpen för att komma upp i en syrenivå där förkissen kan tända. När den tänt så är avgaserna drygt 800 grader varma ut ifrån den och rakt in i kisse 2 som är 3vägs. Den värms upp mycket snabbt, men den renar inget. När pumpen stannat återställs tomgångsvarvtalet och förkissen kan inget rena då det är fel avgasblandning för den. Det passerar opåverkat in i 3vägs kissen som gör sitt jobb korrekt istället. Lambdasonden styr styrsystemet drygt 180 sekunder efter det att pumpen stannat.
Sen finns det några få GLT modeller som har dubbla kissarna men ingen pump. Varför vet jag inte, dom har förhöjt tomgångsvarvtal med varierande tid. Allt mellan 15 sekunder och 1,5 minuter.

Sen har nyare modeller en variant av samma system, men alla har samma krav. Snabb uppvärmning, vilket bara kan fås efter förhöjt varvtal.
Tiden på 180 sekunder har bland annat med mängden fukt i systemet att göra och en del andra parametrar som gör att lambdasonden får massor med stryk om den värms upp och reglerar tidigare.
av Lövet
Jag är med på vad du skriver och det är säkert rimligt. Men faktumet kvarstår att Saab, VW, Audi, BMW mfl har turbomotorer och klarar driftssäkerhet samt regelverket kring avgaser utan att rusa dem vid start.
av *pettson*
Absolut visst är det så, men det jag vill ha sagt är att det finns en anledning till varvtalet. Det är inte *bara* att ta bort för att man inte gillar det. Det är som med T5 bilarna när dom är varma. Dom dröjer nåt lite på varje växel på varvet. Det är för att det inte ska bli stora puffar av HC som katalysatorn tar skada av i längden. Alla har inte det systemet men få har så lite katalysatorbyten som just volvo har också.
Det finns ett antal sätt att tackla avgasproblemet på. Alla gör dom det olika. Men kontentan är att alla måste få upp värmen, annars fungerar inte katalysatorn. Den tänder antingen vid 300 grader med lufttillskott (2vägs). Eller vid 600grader utan tillskott (3vägs).

Senarelägga tändningen ihop med luftpump är också ett system, ett som bland annat saab använder. Ett system som förvisso inte rusar motorn, men som verkligen går illa åt turboaggregaten och grenröret istället då avgastempen rusar upp från minus 20 på en minut på grenrörs sidan, fortare än metallen i grenrör och turbo klarar i längden, dyra sprickbildningar är som ett brev på posten. Nåt ägare två eller tre brukar få bekosta. Det händer inte direkt men det händer. Det är naturligtvis inte så irriterande för första ägaren som en varvande bil.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]