Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:
mikebike skrev: Nej, det skall vara så enligt Bilia. När man stänger av Autostart stängs bara "hjälpvärmen" av, kallstartsfunktionen finns kvar.
Kör jag korta sträckor på vintern stinker det dieselavgaser från höger fram.
Det där låter inte korrekt, värmaren ska inte starta alls om man satt den på "Extravärmare auto AV"

Autoläge eller avstängning
Extravärmaren kan stängas av vid korta körsträckor
om så önskas.
1. Stega med tumhjulet till Extravärmare
auto.
2. Tryck på RESET för att välja mellan PÅ och
AV.

http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... f#page=130
Precis, slår man av Auto ska den inte starta alls.
av KalleH
Har samma på min S60, har satt extravärmaren till AV men nog går den igång ändå om det är kallt ute. Speciellt irriterande är det om man kör korta sträckor då det stinker diesel om bilen och ryker från höger fram när man parkerar och kliver ur.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Har samma på min S60, har satt extravärmaren till AV men nog går den igång ändå om det är kallt ute. Speciellt irriterande är det om man kör korta sträckor då det stinker diesel om bilen och ryker från höger fram när man parkerar och kliver ur.
Har du provat att switcha Autostart på/av/på/av några ggr, det kan behövas för att synka ihop bilens dator och värmarens styrning då de ofta är i osynk efter service på bilen.

Jag har fått göra detta på bilen innan det blev rätt.
av KalleH
Hej! Nej det har jag inte provat. Behöver man pausa mellan man switchar på och av så den hinner synka eller kan man switcha fram och tillbaka några gånger utan uppehåll?

Mvh, Kalle.
av mikebike
Momentum skrev:Extravärmaren kan stängas av vid korta körsträckor
om så önskas.
Med "Extravärmaren" avses (tydligen) tillskottsvärme vid färd.

Den startar ändå vid kallstart för att bilen skall bli varm fortare.

VolvoB20 skrev:
KalleH skrev:Har samma på min S60, har satt extravärmaren till AV men nog går den igång ändå om det är kallt ute. Speciellt irriterande är det om man kör korta sträckor då det stinker diesel om bilen och ryker från höger fram när man parkerar och kliver ur.
Har du provat att switcha Autostart på/av/på/av några ggr....
Ja, visst är det irriterande, men Bilia hävdar som sagt att det skall vara så.

Aldrig mer diesel, och eftersom Volvo vägrar sälja manuellt växlade fyrhjulsdrivna bensindrivna bilar så blir det ett annat märke nästa gång.
av Steff 99
mikebike skrev:
Aldrig mer diesel, och eftersom Volvo vägrar sälja manuellt växlade fyrhjulsdrivna bensindrivna bilar så blir det ett annat märke nästa gång.
Vad var det för en elak person som tvingade dej att köpa detta missfoster till bil med både diesel och automatlåda och på toppen förbjuder dej att sälja den !!??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Hej! Nej det har jag inte provat. Behöver man pausa mellan man switchar på och av så den hinner synka eller kan man switcha fram och tillbaka några gånger utan uppehåll?

Mvh, Kalle.
Detta har hänt flera ggr på flera bilar när jag har fått tillbaka dem från service när man resettat bilen eller laddat mjukvara, Då kan det stå AV i displayen men i själva värmaren är det PÅ.

Jag switchade Autostart = På.
Sen startade/stoppade jag motorn innan jag gjorde bytte igen till:
Autostart = Av

Lite B känns det ju att behöva göra så men det var enda sättet att fixa det då det är envägs kommunikation bil->värmare i de mjukvaror jag har haft.

Sen var de de i synk och då startar den INTE vid kallstart heller.
av mikebike
Steff 99 skrev:
mikebike skrev:
Vad var det för en elak person som tvingade dej att köpa detta missfoster till bil med både diesel och automatlåda och på toppen förbjuder dej att sälja den !!??
Nej, jag har (gudskelov) ingen automatlåda!

Jag ville ha en fyrhjulsdriven Volvo med manuell växellåda, och då var xc enda alternativet.

Annons finns under säljes.
av mikebike
VolvoB20 skrev:Lite B känns det ju att behöva göra så men det var enda sättet att fixa det då det är envägs kommunikation bil->värmare i de mjukvaror jag har haft.
Det verkar mer än lovligt korkat om detta vore sant. Att det är envägskommunikation är ingen som helst ursäkt, begär man en åtgärd skall den utföras.

I morse var det frost, så jag startade värmaren med fjärren. När jag kom ut var bilen kall (och rutorna isiga), värmaren gick inte. Då startade jag den igen så den gick medan jag skrapade rutorna. Lätt rök och kraftig stank...
När jag satte mig och skulle starta bilen så hade värmaren stannat!
Efter ungefär 10 km körning tändes ett gult i upp i instrumentet, men ingen info kommer fram när man trycker på blinkersspaken.
Framme vid jobbet stänger jag av motorn och då kommer det upp info om att värmaren går. Värmaren har alltså startat efter en mils körning, men det går inte att se denna info medans man kör. Troligen därför att man inte kan ställa in värmaren medans man kör?

Jag blir så trött!

PS. Min värmare byttes i januari.

Enligt Volvo. JPEG_20250513_132812_469117432877749[…]

GAS Kondensator 1F

Jag besvarar absolut INTE Pm över sidan. He[…]

Denver Cau 415 Flexibel

Denver Cau 415 Flexibel bilstereo med MP3/WMA-up[…]

Mitt nya batteri blev helt urladdat på mindr[…]