Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man ska vara försiktig med tvärsäkra uttalenden en dieselbil skulle vara billigare. Bla kom Vi Bilägare byligen fram till att många dieselbilar aldrig blir lönsamma med dagens bränslepriser när alla kostnader beaktas. Drygt 60% av alla nya bilar tankas med diesel och det är ingen vågad gissning att det ger mer obalans och därmed högre dieselpris relativt andra bränslen. Skatten på diesel höjs också årssiftet 2012/13 med 30 öre /l. Det är så pass osäkert att spekulera i vad som är billigast så lägg in andra värderingar i ditt motorval istället. Det gör iaf jag!
Tack för alla svar!
Att jag tog just -11 modeller är bla att jag läste nånstans att dom motorerna var förbättrad.
Sen att jag skrev just 3000 var bara ett exempel som ni inte ska stirra er blind på, det kan bli mindre,

Jag planerar att köpa en bil som är 2 år gammal kanske nästa år eller året därpå och jag har svårt att välja motor.

Det kan bli bara 2000 mil/år.
Blir kalkylen till bensinarens fördel om jag inte åker 3k/år?
Hur skiljer sig servicen på dom, är inte dieseln dyrare?
Sen då har dieseln fördelen att den oftast har värmare, något man knappt ser på bensinare.

Men av att döma era svar så lutar det åt bensin

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Provkör båda och köp den du trivs bäst med.

Köper man nytt kan man ju i alla fall gissa kostnadsskillnaden sen kan ju skatten ändras så att allt faller.
Användarvisningsbild
av Camel
Severin skrev:/.../Blir kalkylen till bensinarens fördel om jag inte åker 3k/år?
/.../Men av att döma era svar så lutar det åt bensin
Tänkte att det kanske är intressant att få ta del av verkliga bränsleförbrukningsiffror på 2,5FT MY11. En central del i jämförelsen är ju bränslekostnaderna.
Jag har ingen tråd på "spritmonitor" så en tabellen nedan får duga. (Klicka för större bild)
Bild
Jag kör inspirerat och utnyttjar min 2,5FT ordentligt ofta med bilen lastad, så siffrorna bör inte vara svåra att underträffa. Men ur jämförelsesynpunkt bör ingen bli besviken på att jag visat för låga siffror. Om jag skulle sätta eco-driving i första hand skulle jag ju valt en annan bil. :wink:

Någon annan kanske kan bidra med något motsvarande på D5 MY11?
Man får inte glömma att det är olika karaktärer på bensin och diesel...vilken man fördrar och gillar kan också avgöra valet av bränsletyp.
av sorsj
Beträffande service så finns nog ingen motortypisk kostnadsskillnad. På dieseln finns inga tändstift som behöver bytas; å andra sidan är bränslefiltren vanligtvis lite dyrare på dieseln.

Beträffande övriga kostnader så är det (precis som någon skrev) beslutat om skattehöjning på dieselbränslet från nyår 2012, men samtidigt har det beslutats om sänkning av årlig fordonsskatt för dieselbilar. Jag räknade på detta för ett tag sedan; kommer inte ihåg exakt, men vill minnas att de båda ändringarna 'tar ut varandra' för en årlig körsträcka på strax över 3000 mil.
sorsj skrev:Beträffande service så finns nog ingen motortypisk kostnadsskillnad. På dieseln finns inga tändstift som behöver bytas; å andra sidan är bränslefiltren vanligtvis lite dyrare på dieseln.
Partikelfilterpriser bör inte underskattas för dieselbilarna, även om de på de flesta Volvomodeller ej "skall behöva bytas" så förekommer det, ungefär som hjullager och annat som ej heller ingår i serviceplanen.
I slutet på 80-talet var ju katalysatorer ganska dyra saker och gick sönder då och då, idag är det ju väldigt sällsynt. Jag tror vi kommer dit med partikelfiltrerna också, men vi är inte där ännu.

Dieselpumpar är inte några billiga saker heller, normalt sett är det billigare att reparera bensinbilar. Kör man nybil spelar det kanske ingen roll men köper man en som gått 10.000mil och man räknar med att själv köra 10-15.000mil så kan det bli dyrt.

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
Pris i Sverige för T4 = 249.900 SEK och D3 = 308.000 SEK, medför dieselmotor 23% dyrare än bensinmotor i inköp.
Pris i Norge för T4 bas = 444.800 NOK och D3 bas = 440.800 NOK, medför samma pris för dieselmotor och bensinmotor i inköp.

Bensin är dessutom dyrare än diesel i Norge per liter: http://www.dinside.no/1931/her-faar-du- ... sin-diesel

I Sverige har ju diesel oftast högre försäljningspris än motsvarande bensinmodell. Men inte i t.ex. Norge. Det ska tydligen finnas fler marknader där dieselbilen kostar lika som eller är billigare än bensinvarianten enligt någon artikel jag läst (kommer inte ihåg var).

Om man kunde köpa dieselbilen billigare än motsvarande bensinmodell så vore ju valet enklare rent ekonomiskt. Man kan ju fundera på varför prisättningen av dieselbilar i relation till bensinbilar är som den är i Sverige. Beror det möjligen på att diesel kostar mindre i bränslekostnad per mil och därför finns en "acceptans" hos marknaden att dieselbilar får kosta mer i inköp? :|

Priser i Norge: :shock:
Bild

Priser i Sverige: :roll:
Bild
av AllanB
Intressant, bara jag som tycker V70 T4/T4F är sjukt prisvärd? Samma motor i V60 kostar typ 10k till.
Är det nån kampanj volvo har just nu eller? Samma sak gäller ju inte om man jämför D3 på V70/V60.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

om du lägger en destination, "pratar&quo[…]

Det där är väl en ID3?

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]