Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mickest
Märkte i dag då jag tog bilen av frugan att den började rycka rätt rejält då jag skulle i väg från parkeringen då den var kall.

Vad ska man kolla upp?, den började gå okej efter några hundra meter igen dvs slutade rycka och inte svara ordentligt på gasen.

Det jag märkt är att termostaten "förmodligen" har blivet dålig nu på sistonde då jag märkte att den var lite segare att ta sig upp till normal temp än vanligt, sedan har den börjat svaja ställer jag bilen 5 min så går den ner ett hack då bilen är varm sedan går den upp till normal temp igen efter några minuter så ska det inte va då den funkade normalt..

Kylvätska finns, stift rotor, fördelarlock, tändkablar samt rengöring av lmm gjordes för ca 100mil sedan även byte av magnetventil, har gått bra sedan dess bara nu den började strula då det vart kallare ute.

Kan byte av termostat va boven då den beter sig såhär? eller ska jag satsa på att byta även tempgivaren?

Byte av termostat blir det ändå, men om någon har någe annat tips som kanske kan va felande så vore det bra, inga motorlampor lyser.

Ska prova först att ladda batteriet och göra bilen strömlös och se hur den beter sig innan jag byter termostaten..

Mer tips någon.... :-(O) ?:-/
av mickest
Longshot då jag bytte tändkablar för ca 100mil sedan tog jag biltema, samt deras rotor/fördelarlock..

Sitter och funderar om jag ska testa att skruva tillbaka orginal kablarna bara för att se om det gör någon skillnad alls..

Konstigt då den började bete sig såhär då det blivet kallare här där jag bor "norrland"
av *pettson*
Nu vet ja inte hur du monterat och så men jag kör med biltemas lock, rotor och brisktändstift i min preppade T5:a utan problem i flera år.
Deras kablar har jag inte i min men monterat i ett antal 850s och 70s utan problem.

Börja med att byta bränslefilter och termostat.
Ta en titt på ditt insug, gaveln mot servopumpen, finns det en slangböj där? (alla har inte) om du har , se om den verkligen är hel. Om inte hel, åtgärda. Finns den inte så hoppa ned en rad.
Gör bilen strömlös en timma. Provkör sen bilen en långsträcka och se om problemet kvarstår efter det.
av mickest
Nej jag menar att termostaten är defekt den beter sig på detta sätt då... hade det problemet på en audi och bmw tidigare..

Går segt upp i temp, väldigt svajig emot normalt.. Dvs kör du bilen varm springer in 3 min på affären sedan startar jag min bil då dippar tempmätaren då jag startar den under normal temp sträcket, så någe galet med termostaten är det,

Sedan kan den hålla på och röra sig fram och tillbaka några millimeter innan den stabiliserar sig på mitten dvs defekt termostat..
av mickest
Första testet i morse gick bra, dock gjorde jag inte samma procedur som alltid dvs åka direkt från kall motor stog ca 1 min på tomgång då jag var tvungen att skrapa rutorna 2 grader kallt i morse..

Men den ryckte inget i morse då jag sedan drog i väg.

Nu åker jag alltså med biltema fördelarlock/rotor plus deras stift "brisk" med orginal "halv slitna" tändkablar tillbaka monterade..

Går den bra direkt nu efter jobbet måste det va dom där jävla kablarna från biltema som jag fått en dålig batch av eller som är dåliga?!?

Skumt att den gått bra i ca 100mil iofs i varmare och inte lika fuktigt väder..

Ska byta termostaten i dag med, för att se om det gör ytterligare någon skillnad..
av *pettson*
Nu vet jag inte riktigt hur insatt du är i motorstyrningen.
MEN.. 180 sekunder efter det att du startat bilen börjar lambdasonden göra sitt för att styra ned bränslemängden i bilen sakta men säkert.
Samtidigt har du en termostat som vägrar bilen att bli varm. Den vill alltså fortsätta gå på tillskott.
Dom två är inte förenliga. Fundera på hur det yttrar sej.
Byt termostaten OMGÅENDE, plocka sen av batterikabeln en timma. Ut och kör in systemet från början.
På så sätt tvingar du systemet att ta nya parametrar mycket snabbare.
Du kan absolut råkat ut för tändkablar som inte är okej, men hur man kommer 100mil innan dom bråkar isåfall förstår jag inte.
av mickest
Nu har jag skruvat dit en ny orginal termostat, nu funkar den som jag vill går upp snabbt i temp och håller inte på att fladdra fram och tillbaka...

Synd på att det läckte ut lite glykol bara :(

Har även laddat batteriet över natten, placebo effekt?? men jag tyckte det gick mycket bättre efter jag gjort det....

Kanske hade lite halv dåligt batteri med, men nu går den ryckfritt och bra hoppas inte det var att batteriet som gjorde att den gick oroligt med "biltemas" tändkablar för dom ligger på tippen nu... :-O) :-(O)

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]