Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kjellgohlsson
Hej.
Köpte en 2.5 FT 2009 i somras. Bilen går helt underbart bra, med ett litet undantag. De senaste veckorna har den blivit svårstartad när den stått exvis över natten (garage ca 15 grader), eller från morgon till em på jobbet (parkerad utomhus). Felet yttrar sig som att motorn verkar helt död (med några små livstecken) vid första trycket på startknappen. Startmotorn snurrar och snurrar i ca 10s innan den timar ut. Vid nästa tryck på knappen hoppar motorn igång nästan omedelbart och går utmärkt. En lite tydligare doft av etanol efter en sådan session. När bilen inte stått lika länge (kanske bara max ett par tre timmar) så startar den i stort sett alltid omedelbart. Jag har kört på E85 från Jet sedan jag köpte bilen (ca 750 mil sedan). Känslan jag får påminner om när jag försöker rycka igång min båtmotor utan att ha pumpat fram bensin, alltså att det inte finns bränsle fram till motorn. Jag har läst någonstans i detta forum att någon hade problem med en backventil som läckte och att bränslepumpen var tvungen att pumpa fram hela vägen från tanken vid första trycket. Kan det vara bekymret? Om så, kan man får bränslepumpen att gå utan att köra startmotorn? Jag är lite oroad för att mitt batteri dras ur. 10s med startmotor drar ju rätt mycket och även om jag kör i 20 min till jobbet, så blir det sannolikt en nettoförlust av batteriladdning varje gång... Jag har oxå läst om att sensorn som bedömer bränslet kan fastna på fel värde, samt om att en uppgradering av motorprogramvaran kan hjälpa. Har tid hos Bilia på fredag 14/10, men är mycket tacksam för alla tips som jag kan förmedla till dem.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det vore intressant att få lite info om hur startförloppet går till. Någon som kan något om det?

Att motorn startar direkt på andra försöket beror nog på att spridarna sprutar in en dos bränsle i början av varje försök, eller?

Men hur ofta gör de det? Borde väl göra det någon gång mer på de där 10 sekunderna. Vad är det som styr det?

Förr kunde man ju laborera med gasen. Funkar det fortfarande eller ska databoxen fixa det själv?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Kolla också att du fått den senaste mjukvaran för sedan ca 1/2 år tillbaka så finns en uppdatering till etanolhalsgivaren. Jag hade en hel del problem med denna då den helt plötsligt fick för sig att bilen gick på E35 trots att jag körde på ren E85. Jag fick in på verkstad 3ggr inom ett par månader innan de löste det med ny mjukvara.

Kan vara värt att kolla iaf.

Resultatet var naturligtvis att bilen gick för magert och ryckte och gick orent vid kallstarter. Det var dock inte så illa som du beskriver så det kan naturligtvis vara något annat också.
Tack för tipsen!
Jag tar med mig dem till Bilia på fredag. En sak som är "bra" är att bilen nu verkar konsekvent med att inte starta på första försöket när den stått över natten/dagen. Det första försöket ger svaga livstecken och timar alltid ut och sedan startar den bums på andra försöket. Om jag sedan kör bilen en bit och försöker starta igen, så hoppar den igång bums. Det verkar vara samma sak om jag inte väntar hela arbetsdagen, utan testar på lunchen.
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]