Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
CabBO skrev:Jag undrar om fördelar och nackdelar med parkeringsvärmare. Visst, det sitter med i en diesel, men är det värt att köpa med en parkeringsvärmare till en bensinbil. Jag har hört både fördelar och nackdelar med parkeringsvärmare till både diesel- och bensinmotorer. Det kostar ju runt 13000kr.
Har du garage med el skulle jag hellre använda en bra och effektiv elvärmare istället. Men det kommer naturligtvis an på hur mycket 13000 är i pengar för dig.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Severin skrev:Fast en kall katalysator renar väl inte avgaserna heller

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Nope, men förbränningen i motorn är tusentals gånger renare än värmaren även när motorn är kall!
Användarvisningsbild
av Variosboy
semmelman skrev:Om det är så att bränslevärmare inte är någon större miljövinst är det kanske enklare att ordna nån fjärrstart av bilen, trycker man på startknappen på nyckeldosan eller IPhone och startar bilen fem-tio min innan man går ut så är den ljummen... snön får man borsta då men det går snabbt. Gäller bara komma ihåg att lägga i friläge...
Det finns fjärrstart att köpa till.. Har väl kanske inte slagit så stort på grund av att värmarna finns..
Minns att jag kollade upp det till min V70N, då var det dock krav att det skulle vara automat (vilket jag hade). Och satsen för fjärrstart kostade då 1800:- hos Volvo åf. Har dock aldrig hört talas om någon som köpt eller haft det..
av rd350
Har haft bensinvärmare de sista femton åren, skulle aldrig kunna vara utan det nu! Är man rädd att "dra ur" batteriet monterar man en cetek-laddare för 6-700kr men det behövs bara om man kör korta sträckor.
av semmelman
Variosboy skrev:
semmelman skrev:Om det är så att bränslevärmare inte är någon större miljövinst är det kanske enklare att ordna nån fjärrstart av bilen, trycker man på startknappen på nyckeldosan eller IPhone och startar bilen fem-tio min innan man går ut så är den ljummen... snön får man borsta då men det går snabbt. Gäller bara komma ihåg att lägga i friläge...
Det finns fjärrstart att köpa till.. Har väl kanske inte slagit så stort på grund av att värmarna finns..
Minns att jag kollade upp det till min V70N, då var det dock krav att det skulle vara automat (vilket jag hade). Och satsen för fjärrstart kostade då 1800:- hos Volvo åf. Har dock aldrig hört talas om någon som köpt eller haft det..
Ah, bra, billigare än motorvärmare alla fall, och nästan lika bra, å så slipper man extra grejer som kan gå sönder, kom bara ihåg att sätta värme på max så har man varm kuppe ganska fort. Bättre alternativ tycker jag. Ja efter elmotorvärmare förstås om man har stolpe. Å så var det där med automat, men det kanske blir annat i framtiden.
av mikebike
De flesta tätorter har ju max 1 min tomgångskörning....

Vilket tydligen inte gäller dieseldrivna värmare! 8)
Användarvisningsbild
av crumpets
Severin skrev:Fast en kall katalysator renar väl inte avgaserna heller

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Katten torde ju dock inte vara kall särskilt länge, särskilt inte i en dieselbil som blåser ut så mycket varmluft.
av marcbe
Variosboy skrev: Nope, men förbränningen i motorn är tusentals gånger renare än värmaren även när motorn är kall!
Har du siffror på detta? Eller baserar du det på egna intryck?
av umekille
har en tråd på 700 forumet
jag söker en bensinvärmare
sk "hyttvärmare" som bara ger
varmluft och kan monteras inuti bilen
har fixat lite med min 945 så den är bäddbar
och vill kunna utnyttja det även vintertid
Användarvisningsbild
av Variosboy
marcbe skrev:
Variosboy skrev: Nope, men förbränningen i motorn är tusentals gånger renare än värmaren även när motorn är kall!
Har du siffror på detta? Eller baserar du det på egna intryck?
Det är snarare avsaknaden av siffror som gör användningen tveksam, kontakta Webasto och fråga dom om du kan få utsläpps-siffror så märker du vad jag menar! (Har själv gjort det utan respons)

En modern förbränningsmotor med dess olika system för avgasrening och avkänning i form av exvis lambdasond gör dom till relativ "snälla" mot miljön om man jämför med en bränslevärmare som mer eller mindre bara är en något kontrollerad brasa..
Bränslevärmaren har ingen avkänning på avgassystemet, ej heller vare sig partikelfilter eller katalysator..
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?