Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Köpte en baslåda idag med ett MDS slutsteg. Kopplade in den o Power lyser men inget ljud i lådan förräns jag la plus på remoten. Då funkade allt som det skulle o det lät bra.

Men så ska det ju inte vara, så jag undrar om nån vet vad som kan vara fel? Jag har läst instruktionsboken till Alpine-stereon men inte hittat nåt om nån ev. switch on/off till remoten.

Är det knas i steget? Eller i stereon? Eller nån annanstans? :?:
Nexus skrev:använder du dig av blå kabel(elantenn) som remote?
Nej, remotekabeln är en ~2 mm² röd kabel som kommer framifrån ihop med plus och signalkablar. Utan remoten inkopplad i steget så hördes ingenting från lådan. Jag har ännu inte dragit loss stereon för att kolla anslutningarna, tänkte fråga först o se om nån vet..
Har kollat bakpå stereon o allt ser ok ut. Firman som moterade det hela o drog kablaget har oxå tittat men kan inte svara på vad som är fel. Han gissade på att det är (det begagnade) slutsteget som är knas o han erbjöd sig att låna ut ett annat slutsteg till mig så jag kan prova. (Han vill ju självklart sälja ett nytt steg till mig!)

Återkommer med info. Om nån har tips på vad som kan vara fel så skriv gärna.
klart det ej fungerar utan remoten inkopplad. remotkabeln har du för starta upp steget. Fungerar det om du lägger en kabel på + så ligger ju inte felet i steget utan att remote inte har spänning.
Remoten måste inte tas från stereon. jag tog från baklyset då jag ej orkade dra ny kabel ända till stereon. Du har ju bara remoten för slå til steget sen sköter ström kabeln resten.
Tack för tips! :D

Förra året i november lät jag en firma installera en flong ny Alpine-stereo samt dra kablage genom bilen till bagaget som en förberedelse till installation av baslåda. Jag tvivlar på att Alpine-enheten är trasig i just remote-utgången (men man kan ju inte vara helt säker..) Klart är ju iaf att en ev. reklamation inte är aktuell.

Grejen är ju iaf den, som jag skrev, att den gröna Powerlampan på steget lyste när jag kopplade in jord, remote och plus på sina resp. platser. Finns ingen remote-kontakt så borde den väl inte ha lyst?

Jag tackar iaf för tipsen om bakljusström.. ska testa i morgon o se om det blir nån skillnad.
Testade idag lite mer på riktigt att koppla ihop.. inget resultat.
Lade plus på remote - stabilt j-a brummande ≈ basdist. :x

Fick ett tips av en kollega o kopplade in ett relä till slutsteget med följd att allt funkar som det ska! :D
Förmodligen för lite spänning i remotekabeln i samband med att steget kanske är lite knas, men nu låter det som det ska iaf.

Ska köra så här ett tag, men jag kommer förmodligen skaffa ett annat steg till lådan vartefter.

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]