Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Jeppe burarna är den klart bästa buren man kan köpa till sin hund. Samt att den är skrammelfri gör ju inte saken sämre.
av LasseL
En fråga till: är det lätt att ta ut Jeppebur (eller andra typer bur)?
I 90% av resorna har vi antagligen inte med hund. (Men behov för platsen...)
Användarvisningsbild
av Honke
Ja det är lätt, det är även busenkelt att lyfta bort grindarna på buren. Skulle nästan tro att det går fortare faktiskt och är ju smidigare att bära än kånka på hela buren.
Användarvisningsbild
av haggen
Bur eller grindar har vi diskuterat fram och tillbaka många gånger här hemma. Vi har till slut fastnat för grindar. Den viktigaste anledningen är att grindarna tar mindre utrymme både i bilen och garaget.
Angående krocksäkerhet så tror jag att det finns argument för och emot både grindar och bur.
Vi valde också V70 för stort golvutrymme för hundarna och lägre höjd att hoppa in och ur.
av oldtimersmc
LasseL skrev:En fråga till: är det lätt att ta ut Jeppebur (eller andra typer bur)?
I 90% av resorna har vi antagligen inte med hund. (Men behov för platsen...)
Som vältränad nordsvensk så lyfter jag ut buren med en hand på några sekunder om jag är försiktig m.a.o skitlätt

Då vi har 2 st v70 så blir det sällan akuellt att rycka buren men det går mycket enkelt (snabbare än galler)
av oldtimersmc
Hannen är stor ca 50kg o 74 i manken honan mer normal med 37kg och 67 i manken men de ligger så fint i buren, verkligen kastar sig in...
Grindarna i Jeppen lossas med ett enkelt hangrepp likaså mellanväggen så det är en smaksak om den skall sitta kvar eller åke in i garaget
av Nian
Ni som har jeppeburen är den svår att montera i bilen och måste man borra sönder sina nya bil för att installera den?
Har två små hundar och funderar på en halvbur vilket jag tror ska fungera säkerhetsmässigt, eller?
Användarvisningsbild
av Honke
Från jeppe får du spännband med buren så man kan fästa den i surrningsöglorna om man känner för det.
av Nian
Är det någon som kör med Volvos egna lösning för hund i bilen?
Säkerhetsgaller i stål mellan lastutrymmet och baksätet, lastrumsavdelare och hundgrind?

Är det något man själv kan montera ner när inte behöver det?
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]