Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
#574744
Är intresserad av en volvo xc70 bensinare från 09-10, men det verka inte finnas speciellt många av dem?

Har det varit problem med dem? vad jag förstår så finns det en T6a och en 3,2liters motor det är mest 3,2liters motorn jag är intresserad av ungefär villket pris ska man räkna med på en begagnad sådan?

Och är den dyr att köra?(service kostnader, försäkring m.m). Kör nu en volvo v70 2,5FT aut 09 ocean race.

Finns hur många Dieselar som helst men nästan inga bensinare :cry:
Användarvisningsbild
av apersson850
#574759
"Problemet" med dem är väl bara att dieselmotor passar bra till bilens karaktär, och gör att förbrukningen för den ganska tunga och höga bilen, med fyrhjulsdrift, ändå håller sig någotsånär sansad.

XC70 är en utmärkt dragbil, och karaktären på 3,2-motorn skulle jag vilja påstå är så tvärtemot vad man letar efter i en dragbil som det gärna kan bli.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#574769
Just hemkommen från USA, där var 100% av XC70 bensinare. Man säljer inte ens dieselmotorn för man tycker att dieselns karaktär överhuvudtaget inte passar med en XC70.

Tänk så olika det kan vara.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#574804
Sidospår, men det är inte därför man inte säljer Volvo med diesel i USA....


T6-motorn passar väldigt bra i XC70! Betydligt bättre än 3,2 enligt mig! T6 är dyrare i inköp, men förbrukningen brukar t.o.m vara lägre, trots betydligt bättre prestanda.
Användarvisningsbild
av apersson850
#574832
Nä, det är för att amerikaner i allmänhet är allergiska mot diesel. Men hög effekt vid lägre varvtal är i alla fall bra i dragbilar, och då passar det med turbo. Fast det är ytterst sällan man ser drag på en bil med personbilskarosseri i USA, så de bryr sig nog inte. Ska vara minst en F150 eller liknande, tycker de.
Användarvisningsbild
av Camel
#574889
D5 och T6 är två motorer med lite olika karaktär men ändå rätt lika i mellanregistret. På 1000 rpm är de jämnstarka med ca 300 Nm och 43 hk. PÅ D5 stiger motormomentet brant till 440 Nm vid 1500 rpm, på T6 dröjer det till 2100 rpm innan samma motormoment finns tillgängligt. Vid 2100 rpm ger båda motorerna 131 hk och det är jämt ända upp till 3000 rpm där båda motorerna ger 187 hk. D5 ger sin maxeffekt 215 hk vid 4000 rpm och där ger T6 en effekt av 250 hk. T6 drar från ytterligare för att ge sin maxeffekt på 304 hk vid 5600 rpm. Att effekt och moment är två sidor av samma mynt och relaterar till varandra beroende på varvtalet syns tydligt i tabellen nedan. Beroende på det totala utväxlingsförhållandet omsätts motormomentet till olika hjulmoment. Hjulmomentet tillsammans med den effektiva hjulradien ger sedan den tillgängliga drivkraften på hjulen. Motoreffekt och hjuleffekt är alltid teoretiskt lika stora om man bortser från förluster i transmissionen. Det enda som ändras är moment och varvtal på motor och hjul.

Bild
Användarvisningsbild
av Camel
#574921
XLR8MF skrev:Mycket bra förklarat! Tar din tabell hänsyn till de oerhört starka "dieselhästarna"? :wink:
Haha, ja givetvis. :wink:
Hur motorkaraktären upplevs ges ju av när effekten utvecklas i relation till varvtalet, varvtalsregistrets längd samt utväxlingsförhållandet mellan motor och drivhjul. I praktiken är det vanligast att dieselmotorer utvecklar effekten på lägre varvtal än ottomotorer och det ger lite olika karaktär. Men en hk är alltid en hk och en Nm alltid en Nm. När det gäller riktiga djur däremot är det skillnad på hästar och hästar... :wink: Och vilket bränsle de går på avgör prestationsförmågan... :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
#575315
apersson850 skrev:Nä, det är för att amerikaner i allmänhet är allergiska mot diesel.
Njae, som jag förstår det anser man inte att dieselbilar är tillräckligt rena, i Europa är man rädd om en slags miljö och i US är man rädd om en annan. Det är spännande det där med politik...

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
#575319
Det där snacket har man ju tidvis haft här också. Partikelfilter och liknande förändringar är ett sätt att hantera dieselns utsläpp.

Amerikaner i allmänhet är extremt gammalmodiga. De gör som de brukar göra. I och med att bensinen har varit så förhållandevis billig, jämfört med här, har man tutat på med bensinmotorer, ofta med helt sanslös förbrukning, för det har ju gått bra, som det alltid har gjort. Men nu när bensinen kostar hälften av vad den gör här, då märks det att amerikanerna också har fått upp ögonen för att de kanske blir tvungna att hitta på något annat. Det syns fler och fler dieslar där också, fast än så länge mest i de bilar som mest påminner om lastbilar, alltså diverse pickuper.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]