Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haft lite problem med vindrutetorkarna på vår 240 från 1985,
De började med att de stannade mitt i torkningen men det gick att lösa genom att man drog lite i torkarna.
Sen la de av helt och vi misstänkte att torkarmotorn var trasig, men sen en dag hörde jag att torkarmotorn gick men
torkarna inte rörde sig, så jag började misstänka att torkararmen inte satt fast.

Så idag fick jag tummen ur och plockade bort inredningen och visst hade torkararmen lossnat från torkarmotorn.
Testade att köra igång torkarna, o då gick torkarmotorn.
Sen prövade jag att sätta dit torkararmen igen provisoriskt och satte på torkarna, då hände ingenting,
samma sak när jag tog bort torkararmen igen, då gick inte torkarmotorn alls.

Har plockat bort torkarmotorn nu och tänkte kolla om den är trasig inuti, men sen satte jag mig
och läste här på forumet och insåg att jag kunde kollat lite andra saker innan jag plockat bort motorn.
Har inte kollat säkringen eller om torkararmen är trög, såg även att man ska kolla jordkabeln, och då upptäckte
jag att jag inte ens har någon jordkabel på min torkarmotor.

Det verkar lite suspekt eller har inte alla torkarmotorer en jordkabel?
Finns det nåt mer man kan göra när man felsöker torkarmotorn? Hur ser jag till exempel att själva
torkarmotorn är trasig?

***UPPDATERING****
Min torkarmotor hade ingen jordkabel utan ett bläck som jag hittade efter jag lossade på motorn.
Dock bytte jag ut motorn och problemet är löst
Senast redigerad av 1 sebsan, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Mät hur mycket ström (Ampere) den drar i drift. Drar den mer än vad som står på den/står i handböcker, säkringspanel, kopplingsschema m.m så är den trasig, eller på väg att bli.
Kan du röra torkararmarna i normala svep utan att det tar emot nu när motorn är borta?
Jordning av motorn sker högst troligt direkt i godset.

Edit: På den här hänger det en oisolerad jordfläta: http://www.skruvat.se/Vindrutetorkarmotor-P11263.aspx Men upphängningen verkar isolerad (gummi eller plastmuffar) så flätan behövs nog ändå. Se även priset.
av sebsan
Gick ner till bilen igen o gjorde en noggrannare koll, torkararmen kändes inte trög, säkringen HADE gått, men torkarmotorn verkar rätt död ändå för den
fungerade inte när jag kopplade in den efter byte av säkring. Såg det där bläcket också. Känns som att det blir att köpa en ny torkarmotor.
av sebsan
Rådlös skrev:Mät hur mycket ström (Ampere) den drar i drift. Drar den mer än vad som står på den/står i handböcker, säkringspanel, kopplingsschema m.m så är den trasig, eller på väg att bli.
Kan du röra torkararmarna i normala svep utan att det tar emot nu när motorn är borta?
Jordning av motorn sker högst troligt direkt i godset.

Edit: På den här hänger det en oisolerad jordfläta: http://www.skruvat.se/Vindrutetorkarmotor-P11263.aspx Men upphängningen verkar isolerad (gummi eller plastmuffar) så flätan behövs nog ändå. Se även priset.
Jag har en multimeter, men hur gör jag för att mäta hur mycket ström den drar
av Rådlös
Nu ser jag att du överväger en ny motor, men vi berättar ändå.
Koppla ifrån anslutningen på högersidan av den aktuella säkringen. Anslut plussidan på multimetern där. Anslut minussidan på multimetern till kabeln som satt på säkringen och som går vidare till vindrutetorkaren. Nu kan vi bortse från att det går flera kablar (flera hastigheter) från reglageknappen till motorn. Ställ multimetern på max Ampere, brukar vara 10 Ampere. Isolera alla lösa kopplingar med lite eltejp och starta vindrutetorkaren. Kör alla hastigheterna för ordningens skull. Notera resultaten.
Bild
En Amperemätare kopplas alltid i serie med den aktuella kabeln eller enheten som skall mätas. En voltmätare kopplas alltid paralellt över den aktuella enhetens anslutning och till jord, i det här fallet. Man kan ha en så kallad tångamperemeter i stället, men då har vi kommit bort lite från multimetern och hur den kopplas.
av sebsan
Tack för din grymma förklaring Rådlös. (W) (W)
Jag har beställt en ny torkarmotor idag dock, blir lite drygt om den inte funkar nu när den kommer :P
av sebsan
Beställde en torkarmotor från skruvat.se för över två, snart tre veckor sedan.
De har inte fått in den från sin leverantör ännu.. Jättekul att köra bil på hösten
utan vindrutetorkare. Häromdagen när jag skulle köra sambon till jobbet fick vi knyta snören i torkarna
och köra manuellt, det var rätt kul haha.

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]