Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Sitter och funderar på att eftermontera en aktiv subwoofer då jag inte kunde beställa detta i min gasbil. Jag har haft Subwoofern tidigare och det hade inte suttit fel trots att jag nu har Premium Sound. Undrar dock om det finns något enkelt sätt att komma åt lågnivåutgång alternativt högnivåutgång för att dra kabel till en aktiv subwoofer?

Vet någon var jag hittar låg/högnivåutgång?
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Någon lågnivå hittar du inte i din bil då signalerna går i optokabel.
Högnivå således !, har du slutsteget under passagerarstolen tappar du av signalen på högtalarutgångarna där, har du inte steg får du ta det bakom HU i panelen !, lite meck att få ur men inget omöjligt !.
Kan man inte ta högnivå direkt från högtalare? dvs vill jag ha en aktiv låda i bak och redan har nackdelen att jag måste gå på högnivå så kan jag ta signalen från bakhögtalarna?

Funderar själv på något sånt här under bakluckegolvet så jag vill också gärna göra hur man gör. http://www.mds.se/sv/product/18/MDS-DAX8-SA

Edit: Denna såg inte helt fel ut http://www.mds.se/sv/product/16239/Aktiv-2x6-5-2x50WRMS
Brainy - Den senaste av dina länkar verkar vara nästan i princip identisk med originalsubwoofern som också har 2x6,5 tum. Originalwoofern ger ett grymt tryck i ljudet i de lägre frekvenserna som inte ens Premium sound kommer i närheten av så jag kan lova att det gör stor skillnad. Jag har en bild på min förra bil på min garagetlänk där du kan se hur originalwoofern sitter monterad.

Jag själv har tom tittat på Biltemas slimmade aktiva 8-tumsbas. 990kr och långt ifrån proffsgrejer och inget jätteflås med den lär hjälpa upp basen vid lyssning på låg volym. Jag har nu en AFV och vill inte ta mer utrymme i bagaget än nödvändigt så jag är på jagt efter något superkompakt.

Edit: finns det någon risk att man får sämre kvalitet på ljudet om man tar en av högnivåutgångarna? Det är väl i princip bara signalström det handlar om? Den subwoofrn jag tittat på var förberedd för både hög och lågnivåingång.
Racetwin2 skrev: Edit: finns det någon risk att man får sämre kvalitet på ljudet om man tar en av högnivåutgångarna? Det är väl i princip bara signalström det handlar om? Den subwoofrn jag tittat på var förberedd för både hög och lågnivåingång.
Se till att högnivåingången på subwoofern inte förbinder någon av trådarna till jord så ska det inte vara någon fara för anläggningen i bilen med sämre ljud och så. Slutsteget i bilen har sannolikt bryggkopplade högtalarutgångar och dessa mår inte bra av att jordas, kan t.o.m. gå sönder i värsta fall. En nackdel med att koppla subwoofern via högnivå på befintliga högtalare är ju att den inte går att justera separat från stereopanelen. Men justering är oftst möjlig på själva subwoofern men det blir ju en "engångsinställning". Ljudkvaliten i subwoofern med högnivåingång borde inte bli märkbart sämre än lågnivå men det skiljer nog lite från utrustning till utrustning. Se till att ha en ordentlig strömförsörjning till subwoofern.

EDIT: Ett tips. Originalwoofern i MY11 är kopplad på samma säkring som slutsteget under passagerarstolen. Det är säkring nr F1 i boxen under panelen på passagerarsidan och den är på 40A. Strömkabeln borde vara synlig vid slutsteget. Om detta räcker för den woofer du tänker koppla in på vet jag inte men originalwoofern är ju ändå relativt kraftfull. Vet ej om detta är ändrat på MY12. Se till att subwoofern har ordentlig anslutning till minus för matningen!
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
självklart kan man ta signalen bakom högtalarna !, men eftersom du behöver signal från både hö och vä så får man plocka ner en hel del för att komma åt på båda sidorna!.
Därav mitt förslag om att ta direkt vid steg eller bakom HU:n !.

Har man en vettig hög/lågnivå-omvandlare så blir det ingen försämring av ljudet från dom vanliga högtalarna, dom flesta märker inte av den lilla ev försämring som kan bli .
(speciellt inte med den kassa kvaliten på dagens inspelningar och frekvens-kapade mastrar, för att inte tala om Mp3 packningen...)
Racetwin2 skrev:Brainy - Den senaste av dina länkar verkar vara nästan i princip identisk med originalsubwoofern som också har 2x6,5 tum. Originalwoofern ger ett grymt tryck i ljudet i de lägre frekvenserna som inte ens Premium sound kommer i närheten av så jag kan lova att det gör stor skillnad. Jag har en bild på min förra bil på min garagetlänk där du kan se hur originalwoofern sitter monterad.
Jo det var på något liknande sätt jag tänkt montera den, då jag kör barnvagn så vill jag inte ha en låda synligt i bagaget.
blådåren skrev:självklart kan man ta signalen bakom högtalarna !, men eftersom du behöver signal från både hö och vä så får man plocka ner en hel del för att komma åt på båda sidorna!.
Därav mitt förslag om att ta direkt vid steg eller bakom HU:n !.

Har man en vettig hög/lågnivå-omvandlare så blir det ingen försämring av ljudet från dom vanliga högtalarna, dom flesta märker inte av den lilla ev försämring som kan bli .
(speciellt inte med den kassa kvaliten på dagens inspelningar och frekvens-kapade mastrar, för att inte tala om Mp3 packningen...)
Finns det lediga kontakter där eller får man skarva in sig på någon av de befintliga? Rca? nån y-kontakt?
Brainy skrev:Finns det lediga kontakter där eller får man skarva in sig på någon av de befintliga? Rca? nån y-kontakt?
Det blir nog till att tjuva sig in på befintliga kablar. Antingen vid slutsteget enligt tipset från blådåren. Eller vid kontaktdonet 74/407. Här är lite info på hur högtalarna är inkopplade (MY11).
I tur och ordning: standard, premium med sep. slutsteg, komponentlista, färgkodsnyckel, kontaktdon 74/407.
(Klicka på bilderna)

BildBildBildBildBild
När jag monterade slutsteg, nya högtalare och subwoofer i min bil i fjol så fick jag sätta ett hög->lågnivåfilter av rätt bra kvalitet bak i bilen, dra högtalarkablarna dit för att sedan få ut "traditionell lågnivå".
Var ju en hel del jobb med kabeldragning men helt klart värt det. Jag köpte Infinitygrejer och ett Alpinesteg och är grymt nöjd.

Enda är att högtalarna lämnar felkoder (fel resistans) men det vet man ju om nu, och det syns bara vid avläsning på verkstad.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]