Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bustamente
Yes, jag får ta tag i oljebytet omgående. Jag vet inte vad tidigare ägare har kört med för olja. Kan jag köra med Castrols GTX Professional A3 15W-50, som jag kör i folkvagnen? Eller vågar man rent av köra med biltemas olja? Jag är väl medveten om att det är dumt att snåla på olja osv, och att det bästa är att handla allt volvo orginal, men ekonomin är verkligen körd i botten...
av aalex
Slangen som är av vill jag minnas går till fördelaren och justerar förtändningen i förhållande till varvtal efter det vakuum som skapas i förgasaren/insuget. Den runda dosan är en backventil. Byt slangdelen så blir allt bra. Luftläckaget kan påverka något men inte särskilt mycket.

Jag tror också att du kan komma tillrätta med problemen genom att fokusera på tändsystemet. Är man inte proffs så får man också begränsa sig till rimliga åtgärder - och i regel brukar det räcka för att köra vidare med en gammal bil. En volvo 200 brukar utan problem klara en bra bit över 30 000 mil oberoende av om man skött motorn exemplariskt eller inte - det är min erfarenhet av gamla 200 modellen. Jag har haft flera som gått en bra bit över 30 000 mil. Min nuvarande 245 har gått ca 35 000 utan att vara särskilt exemplariskt skött frånsett sådana problem som du beskriver och då har jag fixat det genom att byta tänddelar, rotor och fördelarlock och tändkablar. Tändstiften blir kletiga när motorn inte tänder. Biltemas grejor har alltid fungerat bra för mig utom vissa omgångar handbromsbackar... typiskt..va? :roll:

Jag har som nödåtgärd vid sprucket fördelarlock också sprutat klarlack ovanpå fördelaren - och det har fungerat riktigt bra....
av rd350
Du kan nog konsentrera dig på att felsöka på tändningssidan! Har du ont om pengar så fram med vattensprayflaskan och spruta "vattendimma" på motorn så ser du och märker när den börjar bråka. Kolla så du har rätt brytaravstånd (0,4mm), kolla även det lilla förkopplingsmotståndet på höger hjulhus, där brukar kabelskorna lossna. Att det skulle vara dålig komp kan du bortse ifrån om det bara är vid kall fuktig väderlek den går dåligt. Beträffande oljan så är 5-40 eller 10-40 mer lämplig, gärna syntet nu när det börjar bli kallt, men den är ju lite dyrare...
Användarvisningsbild
av tobberebel
aalex skrev:Slangen som är av vill jag minnas går till fördelaren och justerar förtändningen i förhållande till varvtal efter det vakuum som skapas i förgasaren/insuget. Den runda dosan är en backventil. Byt slangdelen så blir allt bra. Luftläckaget kan påverka något men inte särskilt mycket.

Jag tror också att du kan komma tillrätta med problemen genom att fokusera på tändsystemet. Är man inte proffs så får man också begränsa sig till rimliga åtgärder - och i regel brukar det räcka för att köra vidare med en gammal bil. En volvo 200 brukar utan problem klara en bra bit över 30 000 mil oberoende av om man skött motorn exemplariskt eller inte - det är min erfarenhet av gamla 200 modellen. Jag har haft flera som gått en bra bit över 30 000 mil. Min nuvarande 245 har gått ca 35 000 utan att vara särskilt exemplariskt skött frånsett sådana problem som du beskriver och då har jag fixat det genom att byta tänddelar, rotor och fördelarlock och tändkablar. Tändstiften blir kletiga när motorn inte tänder. Biltemas grejor har alltid fungerat bra för mig utom vissa omgångar handbromsbackar... typiskt..va? :roll:

Jag har som nödåtgärd vid sprucket fördelarlock också sprutat klarlack ovanpå fördelaren - och det har fungerat riktigt bra....
min har gått 39tusen mil nu =) går riktigt fint i motor å låda :D å jag kör på olja som ja köper billigt från skroten, den fungerar felfritt å är billig :D
av Bustamente
Tack igen för svaren. Det får nog bli ett biltemaoljebyte då, för det har jag råd med nu på direkten. Så får jag ta tag i och kolla upp komp, luftfilter och förgasare senare... Vad heter den slangdelen som var av? Vart kan man köpa den? Nu tejpade jag den bara så länge... Olja från skroten? Är det olja de tappat av gamla skrotade bilar och silat? :D
Användarvisningsbild
av tobberebel
Bustamente skrev:Tack igen för svaren. Det får nog bli ett biltemaoljebyte då, för det har jag råd med nu på direkten. Så får jag ta tag i och kolla upp komp, luftfilter och förgasare senare... Vad heter den slangdelen som var av? Vart kan man köpa den? Nu tejpade jag den bara så länge... Olja från skroten? Är det olja de tappat av gamla skrotade bilar och silat? :D
Nä det är olja från nya bilar med. krockade då typ... är ju nästan mer nya bilar idag på skroten än gamla å det är inget fel på den oljan, + att dom har 2 en dom köper in å säljer och en dom tappar ur bilarna om dom int är för gammla å slitna.... men dom tappar ur 05 å framåt så då är den ju helt ok å använda å i en gammal 240 kan du köra på vilken olja som helst, dom motorerna är outslitliga... en kompis försökte köra slut på en 240 en gång, han körde med kjedjeolja i å när den fortfarande gick hälde han i vatten och 2takt gick lika bra då... när han väl insåg att det int gick att köra sönder den tappade han ur allt å fylde på med vanlig olja igen å den bilen går än idag.... =) så jag tycker det är lite överskattad att köpa så dyr olja till en så gammal ..... det är samma olja från skroten som kommer från biltema å ja tror int dom dyrare oljorna är så mycket bättre.... =)
av Rådlös
Tobberebel, du får gärna förklara och lägga ut vad du menar med detta: "det är samma olja från skroten som kommer från biltema å ja tror int dom dyrare oljorna är så mycket bättre...."
:?: :?: :?: :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
av tobberebel
Nä det är olja från nya bilar med. krockade då typ... är ju nästan mer nya bilar idag på skroten än gamla å det är inget fel på den oljan, + att dom har 2 en dom köper in å säljer och en dom tappar ur bilarna om dom int är för gammla å slitna.... men dom tappar ur 05 å framåt så då är den ju helt ok å använda å i en gammal 240 kan du köra på vilken olja som helst, dom motorerna är outslitliga... en kompis försökte köra slut på en 240 en gång, han körde med kjedjeolja i å när den fortfarande gick hälde han i vatten och 2takt gick lika bra då... när han väl insåg att det int gick att köra sönder den tappade han ur allt å fylde på med vanlig olja igen å den bilen går än idag.... =) så jag tycker det är lite överskattad att köpa så dyr olja till en så gammal ..... det är samma olja från skroten som kommer från biltema å ja tror int dom dyrare oljorna är så mycket bättre.... =)

Rådlös skrev:Tobberebel, du får gärna förklara och lägga ut vad du menar med detta: "det är samma olja från skroten som kommer från biltema å ja tror int dom dyrare oljorna är så mycket bättre...."
:?: :?: :?: :?: :?: :?:
Japp det ska jag göra :) Vad jag menar är att ja tror kvaliteten på olja som kommer från skroten och den som dom säljer på biltema och dom dyrare är densamma , jag menar vem har sagt att bara för att man köper en olja på skroten så är den skit? oljan dom köper in och säljer är samma olja dom säljer på biltema, men den oljan dom tappar ut ur bilarna är ju olika men ja tror int det är så stort fel på den ? :D jag har provat båda å bilen går minst likabra på bägge.... jag köpte en svindyr castrol en gång å sen provade ja biltemas olja och dom på skroten :) var det nån skillnad? svar nej bilen gick lika bra på biltema-olja som på castrol... hoppas du förstår hur ja menar? liksom castrol 0kq8 biloil å allt va märkerna heter dom vill ju sälja oljan.. så dom gör reklam för den å säger deras olja funkar bäst... jag tror det är mkt snack i det.... :D bara för att en olja är dyrare behöver den int vara bättre än dom billigare :) :P men jag kan ha fel. är bara så jag tänker, inget att brusa upp för... :P

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]