Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aleoan
har då en 850 t5 lite extra trimmad.

har funkat felfritt men nu har de kommit upp att den hänger sig på gasen altså kollar man nere vis spjällhuset så är de en bit kvar innan han når skruven till stoppläget. altså han hänger sig

jag har tagit bort & rengjort spjällhuset 2 gånger och han går hur lätt som hellst med handkraft/pedalkraft men felet kvarstår

har även rengjort och smörjt löprullen till gasvajern o lika där så går han lätt med handkraft/pedalkraft

startar bilen han går som normalt ca850-900RPM på tomgång sedan kör man ca 5 min o då hänger han sig när man ska växla om. gasar jag till en gång så hänger han sig på högre varv.

har även rengjort tomgångsmotorn men den går fint o va knappt smutsigt

men lambdalampan har börjat lysa så jag undrar om de ej är att de kanske är fel på spjällhusgivaren att han kanske går på nått nödläge o sedan blockerar den där.. verkar precis som de

hjälp uppskattas då jag har försökt med mkt.
av *pettson*
Nån lambdalampa finns inte i bilen, däremot en motorlampa. Lyser den så finns det felkod. Gör så att du läser ur felkoden.
MEN..
Om inte spjället når stoppet vid släppt gas så kanske det är dags att justera om gaswiren så det blir så mycket slack att den kan nå stoppet?
Provat med avhakad wire?
av aleoan
okok jo de har jag tänkt att göra altså att läsa av felkoderan men de får bli på måndag... hmm ja jag har tagit bort wiren från löprullen o han går tillbaka enkelt o lika så när wiren är ditkopplat

går jag in i bilen och gasar stillsastående så är de inga problem då fastnar han ej men just när man kör..jag vet verkar lite skumt men men hjälp uppskattas mkt :D
Användarvisningsbild
av goransson89
Vad har du för felkoder?
En dum fråga... Kollat så inte mattan på golvet på förarplatsen ligger mot gaspedalen? :oops: Det har hänt många gånger för folk och är inte det första man tänker på... :)
av aleoan
jag har ej kollat koderna ännu kan ej göra de förens på måndag då jag ska koppla upp den mot en data...

men pedalen fastnar ju med iof har jag inte kollat mattan om de är den som orsakar att han hänger sig...
altså när han fastnar på de x antal varv han hakar upp sig på så känns pedalen slappt.. han fäljer ej med foten som han ska göra... o wiren till löprullen är ej spänd utan den är slak har iof inte kännt på wirren när han hängt sig om han är slapp eller spännd vid de tillfället

men lampan har lyst ett tag men han har ej gjort så innan iaf utan detta har ju bara kommit :S
av aleoan
men om jag sätter foten under pedalen när jag kör då han har hängt sig så går de ej o dra upp pedalen utan den är fast typ.. man måste gå in till spjällhuset o peta tillbaka den då funkar de ett tag igen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Tänkte på det, är insuget omgjort för att funka ihop med 3" spjället? Annars bör ju risken finnas att själva spjället kan nypa fast lite i hålet in i insuget om det inte är upptaget till rätt storlek.
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]