Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NisseT
Hej bytade stereo i min v70n 03 ,efter ca. en vecka började problemen en kväll när jag startade bilen var hela mätartavlan släckt och inga mätare fungerade,nästa morgon när jag startade bilen fungerade mätartavlan igen men då sa datan SRS-Airbag serva snarast sen skiftade det igen har hänt två gånger nu.Någon som vet vad det är för fel?MVH.Nisse
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Lyfte du bort ena batteripolen, när du bytte stereo? Att plocka bort komponenter i elsystemet med spänning på verkar kunna ge en del suspekta fenomen. Annars prova en Norsk reset (koppla bort batteriet en stund).
Användarvisningsbild
av hollan
det är ditt dim (instrumenthus) som håller på att ge upp har ingt med ditt stereo byte att göra
av NisseT
hollan skrev:det är ditt dim (instrumenthus) som håller på att ge upp har ingt med ditt stereo byte att göra
Är du säker på det?vissa säger att när man sätter i eftermarknads stereo så kan datan få flipp om man inte tar bort volvo originalstereon ur datanMVH.Nisse
Användarvisningsbild
av hollan
ja sök här på forumet på dim så får du se att du inte är ensam
Användarvisningsbild
av Funk
NisseT skrev:
hollan skrev:det är ditt dim (instrumenthus) som håller på att ge upp har ingt med ditt stereo byte att göra
Är du säker på det?vissa säger att när man sätter i eftermarknads stereo så kan datan få flipp om man inte tar bort volvo originalstereon ur datanMVH.Nisse
Inte alls, det fungerar alldeles utmärkt.

/Thomas
av Provocative
Funk skrev:
NisseT skrev:
Inte alls, det fungerar alldeles utmärkt.

/Thomas
Gör man fel så får man massor med gulliga fel. Trust me. Jag gjorde just det felet. Bytte utan att bryta strömmen.
Men Karlbergs i Kisa tömde datorn på alla buggar för 250kr. Som tack för att de fick utföra arbetet så sänkte de priset från sagda 300kr och bytte en trasig lampa med^^
Innan du målar fan på väggen så låt någon nollställa felkoder om du gjorde samma tavla som mig. Sedan kan du börja oroa dig för det dyra.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är väl självklart att man inte grottar runt bakom i-brädan utan att bryta strömmen, men jag svarade på huruvida man var tvungen att köra i mjukvaran "utan stereo" om man plockar bort originalstereon..

/Thomas
av TomasL
Plockar man ur originalstereon och inte laddar stereo ur mjukvaran så kan man få felkoder på div. CAN kommunikation osv. Observerat att jag skrev kan få det är inte säkert att man får det.
Om man skulle få det så är dom felkoderna inte "prioriterade" så man kommer inte att märka av dom, dvs få något felmeddelande i DIM. Så till 90% så fungerar det att bara plocka ur stereon (på rätt sett dvs bryta strömmen) och sedan plugga i en eftermarknads stereo. Det beror lite på vad man har för utrustning i bilen i övrig.
Användarvisningsbild
av Funk
Ja det är ju i alla fall en felkod man garanterat får, och det är att AUM inte "talar" vilket beror på att den är bortplockad .. :D

/Thomas

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]